Mellan hopp och förtvivlan

84db4d3d70f4ebc9_400x400ar[1]Mellan hopp och förtvivlan – Berättelser om barnlöshet är andra vårnyheten jag fått hem i brevinkastet från LL-förlaget. Boken klassas som lättläst av förlaget, nivå 2, vilket innebär att boken är lättare att läsa. Författare är Karin Tideström och fotograf Ylva Sundberg.

Boken är oerhört viktig! Särskilt om man är ett ofrivilligt barnlöst par. Och kanske ska man inte läsa den om man inte är i ett läge där man svävar mellan hopp och förtvivlan vad gäller att skaffa familj, om man inte längtar som en tok efter barn och någonstans behöver få veta att det finns andra i samma situation? För jag blev plötsligt rädd för framtiden på ett sätt när jag läste boken. Tänk om jag i framtiden är en av de som inte kan få barn. Tänk om jag en dag längtar förtvivlat mycket efter barn, men inte kan få ett..?

I boken följer Tideström och Sundgren tre par. De är ofrivilligt barnlösa och gemesamt är att de alla till slut testat IVF-behandling i ett försök att byta förtvivlan mot hoppet om ett barn, en framtida familj… Och genom att ta detta beslut känner jag att paren verkligen försöker få barn på egen hand, de ger inte upp utan vetskapen om att de har testat…

De tre parens berättelser blir extra nära och tydliga med hjälp av fotona i boken. Och boken blir tillgänglig många bara genom att vara lättläst och innehålla talande bilder (också känslomässigt, kan tilläggas). Detta gör att tre pars historia och det viktiga ämnet ofrivillig barnlöshet kan spridas till i princip alla. Vilket är både viktigt och bra.

Inledningen öppnar upp för en stämning, sid. 5:

”Men ibland är det inte så enkelt.
Ibland tar det lång tid att bli gravid.
Ibland blir det inga barn alls.”

Begrepp och fakta kommer på ett naturligt sätt in i boken där begrepp som ofrivillig barnlöshet, oförklarad barnlöshet, missfall, IVF, ägglossning, fertilitetsutredning, donatorinsemination, förlossningsdepression, ultraljud och andra viktiga begrepp förklaras på ett lättillgängligt sätt.

På sidan 82, alltså mot slutet, kommer en Bra-att-veta-ruta, som är viktig men också skrämmer mig. Tänk om jag kommer på för sent att jag inte kan få barn om jag vill ha barn i framtiden men inte nu, inte än, kanske inte förrän jag är mycket äldre? Det moler lite i magen i vetskapen om att det blir svårare att bli gravid ju äldre man är och att det finns vissa tidsramar för att få hjälp av vården som ju i sig är guld värda. Jag är så tacksam när jag inser att Sverige och sjukvården erbjuder så mycket hjälp vid ofrivillig barnlöshet om man upptäcker att det är svårt…

Boken får mig att skänka tusen tankar till ofrivilligt barnlösa – mestadels då jag inser att dessa personer verkligen vill bli föräldrar och därav är bra föräldramaterial. Jag tänker samtidigt på nära, kära och bekanta som jag vet har svårt att bli med barn eller inte kan bli med barn av olika anledningar. Livet är helt enkelt inte rättvist, men i allt det eländiga känner jag att de här boken verkligen kan vara en tröst. Den visar nämligen att man i en sådan här situation inte är ensam.

IVF har dessutom sedan slutet av 70-talet resulterat i fem miljoner önskade barn runt om i världen. Jag hade ingen aning om att det rörde sig om sådana här siffror!

Och då ett par också nämner adoption, så hoppas jag på ett sätt att det kommer komma en lättläst bok som tar upp även detta alternativ…

Sammantaget tycker jag att boken är oerhört viktig och läsvärd – särskilt om man är i samma situation som paren i boken – Emma och Johan, Anders och Carolin samt Kajsa och Eddie. Jag är också tacksam för att paren ställt upp i den här boken. Det blir så mycket mer påtagligt då och jag berörs så oerhört mycket. Faktarutorna når ut till läsaren på ett lättillgängligt sätt och det gör bara boken ännu mer viktig och läsvärd!

One thought on “Mellan hopp och förtvivlan

Kommentera gärna!

