Montecore

khemiri_montecore1[1]Jonas Hassen Khemiri och Montecore är så himla, otroligt jättebra! Vissa passager är så orginella och jag kan knappt förstå hur genialt god vän han måste vara med språket för att ro hem en sådan här sak. Vem klarar av att skriva en roman på en arabisk-fransk svenska, där orden och meningarna blir helt fantastiskt mysiga och samtidigt roliga… fastän ämnet som diskuteras faktiskt är tungt på sitt sätt då det handlar om att vara invandrare: att kanske inte passa in fast man försöker, bland annat på grund av språket och romanen skildrar också hur man som son till en pappa med utländsk bakgrund kan känna sig annorlunda jämfört med vissa andra barn.

Det här är liksom en språklig explosion med kärlek, förvirring, sorg, motgång och lycka, detta är en historia om invandring, utvandring, identitet och rasism. Det är en bok som väcker känsla, tanke och jag är så lycklig över att den finns! Stämningsmässigt tycker jag att allting blir rätt också. Jonas börjar rätt och avslutar rätt om man ska känna något annat än bara kärlek och lämnas med en mysig känsla. Det tycker jag är rätt i sammanhanget, då det här med invandring, främmande språk och kultur ju faktiskt inte är en dans på rosor.

Och visst angriper han allt rätt genom att få mig att le, trots ämnet, men samtidigt får mig att tänka. Jag tycker det här är genialt. Och de tio språkliga reglerna som Jonas skriver sidan 203-212 skulle jag vilja skriva av, ha över skrivbordet eller ta med mig till min framtida arbetsplats som lärare…

5 thoughts on “Montecore

  1. Mia Hansén skriver:

    Härlig recension, sprider verkligen det fina med Montecore, tunghet med kärlek i allt. Vill också ha de sidorna du nämner, det är de jag slår upp och läser oftast när jag tar upp boken. Åh jag blir verkligen så glad av Montecore!

    • Elina skriver:

      Det är en underbar bok! Och viktig med såklart! Khemiri sätter fingret på så mycket med det lilla på något sätt! Jag blir också så glad, kanske också för att jag vet att tack vare den här boken så kan man nå ut, väcka tankar och få igång diskussioner av olika slag! 😀 Fantastiskt! ;D

Kommentera gärna!

