Pythians anvisningar

Tjolahopp! Det var ett tag sedan jag inte skrev något på en hel vecka. Men ibland bara blir det så. Jag har haft högsta växeln i svenskan och på högskolan just nu, så det var inte förrän igårkväll jag kunde slappna av lite och läsa det jag själv ville, vilket var just boken som pausats sedan förra torsdagen: Phytians anvisningar, tredje delen om Victoria Bergmans svaghet och med detta sista delen i serien av Eriksson & Axlander Sundquist.

9789186969691_1_21370[1]Och vad ska jag säga om boken egentligen? För jag känner att jag inte får säga för mycket. Jag borde försöka hålla mig ganska allmänt sådär…

Till att börja med tycker jag att den här boken är en riktigt bra nummer tre i en triologi, även om en viss känsla jag återfann i ettan och tvåan inte innfanns när jag läste den här. Jag tror att jag tycker att författarna blev lite för berättande i den här – jag fick exempelvis en massa upprepningar av vad jag redan vet, vilket jag inte tycker om och tyckte att jag slapp i bok nummer två. Dessutom gjordes en del onödiga följmeningar att jag liksom förlorade lite av det där suggestiva och överraskande i berättelsen.

Men. Så är det också bara det som är min invändning. Lite mindre utskrivna självklarheter hade jag önskat. Och annars kan jag bara säga att Pythians anvisningar är så himla bra i det makabra och visst fanns det oväntade vändningar även i den här avslutande boken – tackar för det!

En bikaraktär man möter innan den här boken, men som jag tycker extramycket om i den här är Sofia Zetterlund, den äldre. Men mer än såhär vågar jag faktiskt inte säga, för då kommer jag väl in på handlingen illa kvickt…

Jag hoppas verkligen innerligt att de kommer med fler böcker i framtiden. Gärna i samma klass eller i högre klass!

7 thoughts on “Pythians anvisningar

Kommentera gärna!

