Hanteringen av odöda

I morse läste jag ut John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda. Jag har testat boken som ljudbok ett antal år tillbaka i tiden och även om jag vet att jag gillade upplägget av historien då, så klarade jag inte av att lyssna på boken då jag hela tiden somnade, även när jag försökte göra något annat samtidigt. Detta resulterade i att jag egentligen bara kom till sidan femtio, i och med att det var efter en del omlyssnande som jag insåg att jag var tvungen att läsa boken som traditionell fysisk bok.

odc3b6da_27706736[1]Det jag inte räknade med var väl att det skulle dröja ända tills februari 2013 ett x antal år senare innan detta kom för mig. Men samtidigt har jag spridit ut mina Ajvide Lindqvist-doser väl, vilket jag tycker varit perfekt på ett sätt. Boken lästes nu i februari tack vare att jag hade pocketboken hemma då den var en av många julklappspocketar jag och mamma delade upp emellan oss. Och jga ångrar inte att jag äger den eller att jag läst den.

Hanteringen av odöda tycker jag är riktigt bra. Jag gillar stämningen i boken som byggs upp av känslan av sommarvärmen, högtrycket och det där vi faktiskt känner igen. Obehagskänslor nådde mig fastän jag läst boken i februari med snön och kylan tätt runt omkring mig. Och det briljanta tycker jag är att Ajvide Lindqvist verkligen använder det mänsliga och igenkännliga för att skapa något, bygga upp en spänning som sedan kommer gå över i en skräckkänsla. Skräckkänslan kommer redan i början av att högtrycket är så elektrisk att den framkallar huvudvärk och på grund av att den elektriska atmosfären påverkar elektriska apparater och gör dem omöjliga att stänga av.

När Davids hustru sedan dör, känns det även hos mig som läsare, då jag vet vad Eva betyder för David. Att jag sedan vet att David ofta tänkt att det kommer hända något, fruktat att döden ska ta hans älskade hustru eller son ifrån honom… Ja, det gör Evas död extra hemsk. När David sörjer sin hustru, när värmeböljan är nästintill ohärderlig, så försvinner den på en halv sekund. I samma stund verkar det som om Eva gått från död till levande…

Jag vill inte säga mer, och antagligen är jag en av de få som inte läst just Hanteringen av odöda vid det här laget, men ändå. Romanen är fantastisk och logisk i det ologiska. Jag gillar John Ajvide Lindqvists kopplingar till Bibeln och de dödas uppståndelse genom bland andra Elvy som vi möter i boken. För skulle något som det här hända så skulle många kristna tolka de dödas uppvaknande just som hon gör… De etiska kopplingarna finns där, kopplingarna till politiken och samhället – hur sjukvården skulle agera. Polisen och militären liksaså… Och den allra första mänskliga reaktionen beskrivs så bra. Rekationen som består av att man inte kan ta någon på allvar när han/hon påstår att en död verkar leva… För det är sjuksköterskans första reaktion när David kallar på hjälp, och det är samma reaktion som personalen ifrån sjukhusets källare får när de meddelar att de döda verkar vaknat till liv…

8 thoughts on “Hanteringen av odöda

  1. Mia Hansén skriver:

    Åh ja, att Ajvide bygger upp spänningen runtomkring mycket skickligt. Jag saknade detta djupgående skräckkänslan i Tjärven, kanske är det just det som inte funkade för mig kommer jag på när d skriver sådär om sommarvärmen osv. Tänk en blir så klok på sig själv tack vare andra! 🙂

    • Elina skriver:

      Ja, jag har ju inte kommit mig för att ta mig an ”Tjärven” knappt eftersom jag hört så mycket om den…

      Men ”Hanteringen av odöda” är helt klart en av topp-tre för mig med Ajvide Lindqvist. (:

  2. Monika skriver:

    Jag har ju nästan precis upptäckt John Ajvide Lindqvist och har bara läst Låt den rätte komma in och Människohamn än så länge. Jag tror att Lilla stjärna ramlade in här nu i veckan och Hanteringen av odöda måste jag bara också ha 🙂

    • Elina skriver:

      Har du upptäckt John Ajvide Lindqvist tycker jag absolut att du ska läsa den här! 😀 Vad kul att höra. Min tropp tre med denna man är ”Låt den rätte komma in”, ”Hanteringen av odöda” och ”Lilla stjärna”! (:

Kommentera gärna!

