Bokmärkts Tema Torsdag #6

I torsdagens Tematorsdag skriver Hundöra:

”Jag gillar inte bara att samla på böcker utan även på saker som har med böcker att göra. I veckans TemaTorsdag tänkte jag att man kunde dela med sig av fyra av sina favorittillbehör till böcker och läsning.”

tema-torsdag-2[1]

Mina blir precis som för Hundöra bokmärken (även sådana som egentligen är någonting annat egentligen), bokfordral (fick ett stickat i form av en påse av min syster som passar både pocket och inbunden bok) och te. Vad gäller mitt tedrickande känner jag att jag har fått en liten kamrat eller komponent som förhöjer nöjet med tedrickande i form av tesilen jag just namngett – Robban:

image

Tedrickandet bredvid en god roman eller novell har liksom blivit mycket mysigare än förut.

Ett annat tillbehör vid bokläsning, som kanske inte är ett tillbehör i klassisk mening, men för mig ändå är det många gånger… Ja, det är helt enkelt min katt, Tuva:

image

Tar man fram en bok dyker oftast också Tuva upp. Hon lägger sig gärna i en bok om man glömt att slå igen den eller liknande vilket gör att jag ofta kallar henne för ett bokmärke. Annars vet hon att om jag kryper upp i sängen med en bok om kvällen så kommer jag högst sannolikt sitta still och då kan hon med sin bestämda försiktighet bestämma hur lagom mysig hon vill vara medan jag läser. Några kli under hakan eller bakom örat uppskattas, tillsammans med lite närhet på hennes villkor.

8 thoughts on “Bokmärkts Tema Torsdag #6

  1. Hundöra skriver:

    Vilken rolig tesil! 🙂 Och jag är riktigt avis över katten, vi skulle också vilja ha en katt här, men jag är allergisk. :/

    Vet du vad? Jag har upptäckt att det redan finns en tematrio som är ganska populär bland bokbloggar idag. Så det känns lite dumt med mina TemaTorsdag måste jag erkänna 🙂

    • Elina skriver:

      Tematrion känner jag till. Men jag gillar Tematorsdags-konceptet nästan mer särskilt för att det blir kontinuerligt och mysigt! Jag tycker därför inte att det är nödvändigt att sluta upp för dig, Hundöra. (: (; I like!

      Tesilen hittade jag i stan förra helgen. Robban följde utan protest med mig hem – en sådan lycka! 😀

    • Elina skriver:

      Ja. Te passar så bra av någon anledning. (: Alla tider på dygnet! (;

      Jag är så glad att jag inte är allergisk mot pälsklingar. Jag har alltid trivts bra med att ha minst en katt vid min sida! (:

Kommentera gärna!

