Doktor Joseph

doktor-joseph-26330[1]Ja, jag har inte haft det minsta emot att krypa upp i sängen med Andreas Roman på kvällarna och Doktor Joseph. Det har varit tre väldigt värdesatta kvällar i och med att jag fångades i princip direkt i boken. Därför tackar jag mycket för att boken är första boken i en serie, då jag vet att nu när den här boken tagit slut, så lämnas jag med hoppet om fler böcker. Det är inte alls en dum tanke.

Jag tycker om ingången till boken där man i första kapitlet får en aning om att något pågår i ett hotell i Gamla stan. Det är därför inte förrän i nästa kapitel man träffar bokens huvudperson Joseph och får en kort inblick i hans liv. Vi möter Joseph en stor dag, vilket kapitlet indikerar, han har en av de finaste kostymerna på och är påväg till Försäkringskassan där han jobbar. Hans fru Bea är inställd på en befodran, vilket Joseph också är… Därför kommer det som en chock att Joseph får sparken.

När kapitlen sedan vandrar mellan inblickar i hotellet på Gamla stan, där en man bor med obehagligt genomträngande ögon och Josephs familj, kan man inte annat än börja fundera över hur mannen hör ihop med Josephs familj och på vilket sätt vodoun är allt annat än oskyldig. Jag klurade även länge på vad som hänt med Josephs son Claude, eftersom det tidigt blir klart att han varit med om en olycka och att han ibland inte riktigt är den han var innan olyckan.

Jag får dåliga vibbar av beskrivningarna av känslan och mörkret som börjar sprida sig i Gamla stan. En sådan beskrivning återfinns bland annat på sidan 46, där hotellets städerska skyndar sig bort från stadsdelen:

”Det var först när hon närmade sig Riksdagshuset som människor började visa sig igen, men flera tycktes röra sig därifrån med oroliga blick precis som hon själv, som om någonting sträckte sig efter dem från grändernas djup.”

Joseph upplever jag som lugn, till skillnad från hans fru som känns impulsiv och lättirriterad. Deone, deras dotter, är den typiska tonåringen som påverkas mycket av sina principer. Claude, deras son, är fortfarande barn och jag blir lite rädd av att se mig honom framför mig, ständigt med sin docka i sällskap och med en viss opålitlig sida efter olyckan. Morgan, Josephs bror, är en energiknippe – likaså socialt begåvad som sin bror. Med detta sagt tycker jag faktiskt om personbeskrivningarna och de tillbakablickar som förklarar än mer varför vissa av dem beter sig som de gör.

Jag vet inte vad jag hade för förväntningar på Roman efter att tidigare ha läst Mörkrädd. Den här boken börjar också i något vardagligt, som snabbt blir lite abstrakt som utgörs av något mörkt. Jag gillar den egenskapen hos Roman, och är glad att jag hittar den även här. Sedan kan jag väl erkänna att jag inte direkt skräms eller påverkas lika mycket av den här romanen, även om jag på många sätt fascineras mer av den här berättelsen och spänt kommer invänta fortsättningen. Jag upplever den här boken som mer lättsam, vilket tar bort en viss udd av det mörka, men samtidigt, skulle jag vilja säga, behövs.

Frågor som slog mig under läsningens gång vad: Vad är gott och vad är ont, främst i relation till vodoun men också det mänskliga.

Bea fick mig även att reflektera lite över hur jag kan vara. Jag kan vara lite impulsiv i mina känslouttryck, men nu har jag någonstans en bild av vad jag måste försöka låta bli att bli om några år. Jag vill inte att det impulsiva tillåter mig att trampa allt för mycket på dem i min omgivning, särskilt inte utan att ge dem en chans att förklara sig eller sätta ord på vad de känner.

Jag tackar härmed Andreas Roman för gott sällskap i form av den här romanen samt Massolit förlag för recensionexemplaret. Nu börjar således en väntan på kommande bok i serien ”Stockholm vodou”, som jag hoppas inte blir alltför lång.

För er som inte läst Doktor Joseph som kommer ut idag, varsågoda, en teaser:

9 thoughts on “Doktor Joseph

  1. Monika skriver:

    Nu har jag inte alls läst vad du skrivit, slutade läsa när jag drog slutsatsen att du gillade boken. Ska nämligen läsa den själv om några dagar 🙂

    • Elina skriver:

      Tydligen registrerades inte mitt svar igår: Jag tycker det är svårt att säga vad detta påminner om. John Ajvide Lindqvist tänker jag en del på dock.

Kommentera gärna!

