Novellix: Fantasy och Mammalia

Igår läste jag, under en tågresa tur och retur, ut mina två novellixer – Fantasy av Malte Persson och Mammalia av Ulrika Kärnborg. Jag läste i samma ordning som jag nu skrev in novellerna och kan också med detta säga att jag var mest medryckt och imponerad av första novellen, och lite mindre medryckt och imponerad den andra novellen.

Fantasy-framsida[1]Fantasy är bara fantastisk på många sätt. Detta fastän den innehåller saker jag annars kan störa mig på i litterära sammanhang. En sak jag inte brukar tycka är på sin plats är alias istället för namn, såsom personer i novellen refereras som ”Dvärgen”, ”Den Sorgsne Prinsen” och ”Den Namnlöse”. Men jag köper det rakt av i den här novellen som är så unik och fantastisk på samma gång. Jag gillar språket, meningarna och de olika resonemangen där jag upplever berättaren som just berättare. Dessutom är monologen berättaren för intressant, kittlande och på många sätt fascinerande i sin skärpa och i sin pardans med ord. Fantasy och realism – vad är verkligt och vad är overkligt? Ligger dem närmare än vad vi tror? En annan sak som vidrörs är språks betydelse …

Jag rekommenderar med varmt hjärta den här novellen som jag verkligen tyckte om! Den är nämligen den novell som hittills charmat mig totalt 2013!

Mammalia-framsida[1]Mammalia kändes inte alls lika speciell och kittlande. Den är dovare kan jag tycka, lite vardagligare. Jag känner av novellens känslotillstånd då och då, men berörs inte märkbart av Saras berättelse eller öde. Den här novellen är för mig, och bredvid Fantasy kan tilläggas, helt okej. Mer kan jag dock inte säga egentligen. Den här novellen är kanske inte min typ av novell, i alla fall inte just nu eller efter Fantasy

5 thoughts on “Novellix: Fantasy och Mammalia

Kommentera gärna!

