Bokmärkts Tema Torsdag #8

Bokmärkt skriver bland annat denna vecka: ”Det har varit fantastisk väder och när det är så fint väder har vi svårt för att hålla oss inne, men när det blir läsning så är det en stund i solen. Så det blir få men långa lästillfällen. Till sådana tillfällen gillar jag att läsa korta böcker. Denna veckas TemaTorsdag handlar om att tipsa om fyra korta romaner som är runt 200-sidor eller mindre.”

tema-torsdag-2[1]

Jag skulle med detta vilja tipsa om två klassiker och två noveller:

Klassikerna blir kort och gott (man kan söka sig vidare på dessa författare eller titlar på bloggen) Marguerite Duras Älskaren och Richard Mathesons I am Legend.  Jag har angivit dem i den titeln jag läst – alltså Duras på svenska och Matheson på engelska.

Novellerna jag tipsar om blir Malte Perssons Fantasy och Silke Scheuermanns Krig eller fred. Båda novellerna är novellix-noveller, men Scheuermanns novell återfinns också i en novellsamling med namnet Rika flickor.

2 thoughts on “Bokmärkts Tema Torsdag #8

  1. Hundöra skriver:

    Jag läste mycket noveller tidigare, men av någon anledning slutade jag med det sen. Vilket är tråkigt och konstig i och med att jag faktisk gillat det.

    Richard Mathesons I am Legend har jag länge velat läsa. Jag har ju sett filmen och vetat att det är baserad på en bok. Och jag har alltid trott att det ska vara en ganska tråkig bok att läsa, men har fått höra så mycket gott om den att jag är väldigt sugen på att skaffa den. Det får dock vänta till efter flytten 🙂

    • Elina skriver:

      Noveller tycker jag kan vara himla festligt som omväxling. Det är ju det perfekta att ha med på resor om man ska åka tåg eller buss och reser i någon halvtimma sådär. (: Och så är det ju så lätt att ta med sig en novell om den är fristående, den tar inte så mycket plats som en roman.

      ”I am Legend” läste jag då jag sett filmatiseringen med Will Smith då jag trodde det var en zombiefilm, men hade hört att det var vampyrer. Så när jag läste fastnade jag i en ganska dyster och mörk roman där jag insåg att det verkligen var en vampyrhistoria dessutom. Men den är bra – riktigt bra! 😀

Kommentera gärna!

