Bokmärkts Tema Torsdag #9

I veckans Tematorsdag skriver Klättermusen: ”Här om dagen pratade jag med Hundöra om hur ledsen jag är över tid som gått förlorad på dåliga böcker som jag läst. Veckans TemaTorsdag handlar om ens lästa böcker som har slösat bort ens tid.”

tema-torsdag-2[1]

Jag tycker att veckans tema är jättesvår, men den boken jag utan tvekan kommer att tänka på som en bok jag inte skulle rekommendera andra att läsa är en bok som jag läste under den Nordiska utmaningen jag var med i förra året. Grönländska Ole Korneliussens Saltstoden var ingen favorit. Helhetsintrycket blev bara att boken var osammanhängande, tråkig och tack och lov bara 140 sidor lång …

Men kan jag komma på tre böcker till jag kanske inte tycker är så bra?

Jag har en enda gång testat Katarina Kieri och läst hennes novellsamling Majas morsas kompis sambo, men tyckte inte att jag kom in i den ens som novellälskande… Så jag rekommenderar inte den här personligen vidare till någon, då jag inte riktigt ser kvalitéerna med den tyvärr.

Anders Björkelid kan jag kanske också avråda från, även om jag helt klart inser att den bara inte var min typ av bok till stor del. Men Ondvinter blev för min del en slöseri med tid. Jag tyckte inte att boken fångade mig och jag störde mig lite grann språkligt… Mja, nej, detta var bara inte min grej tyvärr.

En annan bok jag läste några noveller från i den Nordiska utmaningen var William Heinesen och Gäster från månen och andra berättelser. Inte heller denna novellsamling föll mig i smaken… Det är också dessa novellsamlingar av samma författare som ibland får mig att inse vilken fördel det är om man känner författaren man ska ta sig an – så att man vet att man med störst sannolikhet kommer gilla samlingen. Eller: värdet av att läsa en antologi med noveller där faktumet att det är olika författare bakom varje novell gör att man fortfarande kan se framåt vartefter man läser novellerna…

 

 

2 thoughts on “Bokmärkts Tema Torsdag #9

  1. Hundöra skriver:

    Jag har läst Dansar Elias? Nej och den var bra. Jag har funderat på att köpa Majas morsas kompis sambo, men så har jag inte varit i novell-stämning.

    Ondvinter har jag hemma oläst och trots att den är så tunn och har en beskrivningstext som lockar har jag inte tagit itu med den. Kanske för att det är första boken i ytterligare en serie. Jag antar att du inte kommer läsa de övriga böckerna i serien, eller?

    • Elina skriver:

      Det kan bara vara så att jag få konstatera att Kieri inte är min kopp te, eller så är hon bättre på romaner än noveller… Synd är i vilket fall att jag inte känner mig så angelägen att ta reda på hur det är. ;P

      Jag kommer inte att läsa fler Björkelid-böcker i den serien. Jag tycker inte att första boken lockade in mig tillräckligt för att jag ska ta tag i detta. Det kan ju anses vara synd. Men det är så det är… Ibland blir det som det blir med läsningen – alla är vi olika och upplevelsen och första mötet är ofta avgörande i många fall. Men tur är väl det också på sitt sätt… (: (;

Kommentera gärna!

