Vätten

stromberg-mikael-vatten[1]Äntligen har jag läst ut Mikael Strömbergs Vätten. Missförstå mig rätt, den är bra. Det är bara det att jag har läst den här boken vid en tidpunkt jag ibland bara inte har orkat ta mig igenom kapitlen som jag tycker är så långa. Jag vet att det finns små fina asterixar som talar om för mig att det är någon form av paus mellan textstyckena inom kapitlet. Men. Det är något med de här asterixarna och den fortsatta texten sidan ut som gör att jag känner att det blir onaturligare att göra en paus, lägga i ett bokmärke och göra något annat… Detta har i sin tur helt enkelt resulterat i att jag valt bort läsningen av Vätten vissa kvällar (bara för att jag vetat att jag haft ett långt kapitel framför mig).

Nu när jag fått klaga lite, så kan jag gå tillbaka till det faktum att boken är bra. Jag tycker att jag lever mig in i boken och känslan från den läcker liksom ut i min verklighet… Jag fick senast igårkväll för mig att det fanns något i ögonvrån både en och två gånger… Och när jag släckte lampan var jag mörkrädd i min egen lägenhet för första gången på mycket länge. Så påståendet att det är en skräckroman kan jag säga stämmer. Det är precis vad den här romanen är. Den blir helt enkelt det då det vardagliga får mer och mer obehagliga inslag.

Peter misslyckas parera bilen på vägen hem från sina föräldrar med fru och två barn. Han går ut i natten för att kolla bilen när han inser att han inte verkar vara ensam:

”Han böjde knäna, utan att ta blicken från det som rörde sig, och kände på marken efter något att försvara sig med. En kantig sten, stor som en grapefrukt, var det han hittade. Han reste sig och gick försiktigt fram med tefatsstora ögon.” (sid. 32).

Peter möter vid detta tillfälle en varelse som är svår beskriva med ”vattniga, svarta ögon” och ”en ondskefull blick skar genom ben och märg.” (s. 32). Det är det här mötet som kommer förändra Peters liv för alltid, ett möte som orsakats av att han åkt hem tidigare än tänkt från sina föräldrar, nattetid…

Jag gillar den här boken. Om inte annat så för att den berättar något som jag inte hört förut… Jag har aldrig tidigare mött en sådan här varelse i en roman innan och den kryper mig in på bara skinnet. Det skickliga är även att Strömberg får mig att misstänka något speciellt, tre gånger i romanen främst, varav två misstankar egentligen inte besvaras (inte mer än indirekt)… Och sådant gillar ju jag.

Vi får se om det blir mer Strömberg för mig 2013. Jag har i alla fall klarat av min andra boktolva författare med den här boken, samtidigt har jag även prickat av en debutroman i ”punktutmaningen” (som jag vet egentligen heter något annat).

7 thoughts on “Vätten

  1. Eli skriver:

    Intressant! Jag har också velat läsa något av Mikael Strömberg länge men har inte tagit tag i det förrän nu. Jag läste ”Inmurad” förra veckan och tyckte inte alls den var särskilt bra. Lite skrämmande, lite spännande men inte alls tillräckligt. Och så var jag verkligen inte förtjust i språket. Men vore kul att läsa ”Vätten” också bara för att jämföra!

    • Elina skriver:

      Han kan ju mycket troligt ha liknande språk i ”Vätten”. Jag har inte riktigt kommit underfund med om jag tycker att hans språk är särskilt briljant, men helt klart bygger han upp något…

      Du skulle väl kanske kunna testa att läsa ”Vätten”, för att se om det är skillnad på den och ”Inmurad”, men det behöver det ju faktiskt inte vara… (: ;P

        • Elina skriver:

          Kan vara så. (; Som sagt tycker ju inte jag att hans språk är direkt mästerligt… Sedan vet man ju aldrig (spekulationer!) – han kanske är en sådan författare som experimenterar med språket och rösten, eller så är helt enkelt debutromanen mer välgenomarbetad… ^^ Who knows. (;

Kommentera gärna!

