Bokmärkts Tema Torsdag #12

I veckans TemaTorsdag skriver Hundörra: ”Jag vet inte hur det är med er, men jag har en tendens att samla på böcker av favoritförfattare. Oavsett om det är en långsiktig favoritförfattare eller en temporär. Som många redan vet är Agatha Christie en av mina favoritförfattare, om inte den främsta. Jag har flera av hennes böcker, tyvärr så ges inte så många av hennes böcker ut på svenska nuförtiden. Så, jag har funderat på att börja samla hennes böcker på engelska, men vi får se. Veckans TemaTorsdag handlar om att dela med sig fyra av de bästa böckerna av ens favoritförfattare.”

tema-torsdag-2[1]Jag tycker att den här temat var lite klurigt, men kom efter lite om och men fram till att man favoritförfattare nog får lov att koras som John Ajvide Lindqvist. Jag har ändå läst det mesta av honom och försöker att inte missa eventuella uppdateringar om hans skrivstatus… Med detta sagt har jag också tre självklara topp-tre:

9789170373428001[1]Låt den rätte komma in som råkar vara boken som fick mig på fall. Jag älskade den, läste ut den på nolltid och jag skulle kunna prata i evigheter om det fantastiska konststycke jag tycker han gör genom att både skildra verkligheten och ta in skräcken på ett sätt som enligt mig bara är urläckert. Det är en bok om kärlek, mobbning, relationer – samtidigt som det är en briljant vampyrroman. Jag gillar att den är sådär verklighetstroget grå… Ja, I could go on and on and on about it…

imagesCADG3Y3NLilla stjärna är en roman jag kom att älska från första stund och prologen, då Ajvide Lindqvist verkligen vänder upp och ner på familjekära ”Allsång på Skansen”… Berättelsen är mörk, destruktiv och udda. Men jag gillar den väldigt mycket ändå. Han lyckas hela tiden balansera upp skräcken med det där verklighetstrogna som jag tycker blir en sådan vacker komposition. Jag vet att vissa som älskar Låt den rätte komm in och Hanteringen av odöda inte alltid har gillat den här romanen. But I do. A lot.

odc3b6da_27706736[1]Hanteringen av odöda är också nästa roman på listan av mina favoriter. Jag läste den inte förrän i år… Fast jag försökte läsa den som ljudbok för några somrar sedan. Det som var bra var ju att jag fick spara på den här romanen ända fram tills nu då den kändes extra välkommen på ett sätt. Inte minst för att jag fick den som pocket i julklapp. Jag gillar än en gång de där verklighetstrogna inslagen som blandas upp med skräcken. Här byggs känslan av olust dessutom upp på ett bra sätt genom värmeböljan som är elektrisk i inledningen… Så när man förstår att värmen och det elektriska trycket försvinner… Ja, då vet man att något fruktansvärt har hänt… Kanske någons skräcksommarläsning?

91703721951[1]Sedan är det det här med fyra… Jag har läst Människohamn som jag inte tyckte om lika mycket som ovanstående romaner… Jag har läst John Ajvide Lindqvists novellsamlingar, där bland annat ”Låt de gamla drömmarna dö” – ”fortsättningen” på Låt den rätte komma in som återfinns i samlingen med samma titel… Men. Jag får nog ändå säga att jag gillade den mysiga novellen som återfinns i Pappersväggar. Och det råkar också vara just novellen med titelnamnet jag kom att tycka om. Mest för att den är charmig, lite mysryslig och väcker barnet inom mig… För några få sidor sådär…

9 thoughts on “Bokmärkts Tema Torsdag #12

  1. Hundöra skriver:

    Jag har Låt den rätte komma in, men så hade jag hört något om att det var ganska läskig och då vågade jag inte läsa den.Han verkar dock vara en populär författare.Låt den rätte komma in handlar om vampyrer har jag förstått, men är även de andra det?

    • Elina skriver:

      Ja, han är ju grymt bra på det han gör. Gillar man skräck och Ajvides lite absurda inslag i verklighetstrogna miljöer med övernaturliga inslag, så kommer man nog alltid kunna uppskatta det han gör även om man inte tycker lika mycket om alla hans böcker eller noveller.

      ”Låt den rätte komma in” handlar om vampyrer, men inte hans andra böcker jag räknat upp. ”Hanteringen av odöda” är en zombieroman (eller vad man ska kalla den) och ”Lilla stjärna” är väl en av de mest realistiska, men ändå inte. Alla personer i den är livs levande människor, även om det finns ett mystiskt inslag och sektliknande drag i den. ”Människohamn” är också övernaturlig då havet blir som en gud (bl.a.)… Hans romaner är ganska svåra att beskriva då han är bra på att blanda verklighet, det övernaturliga och det absurda på ett ofta genialiskt sätt (enligt mig som älskar skräck och lite absurditet).

  2. Elina skriver:

    Människohamn är med i min topp tre av han böcker, efter hanteringen av de dolda och lilla stjärna. Pappersväggar gillade jag inte, är inget fan av noveller, fast nu i efterhand när man har diskuterat boken så var den väll helt okej ändå 🙂
    Låt den rätte komma in har förstörts av filmen, jag läste den innan jag såg den och det är jag glad att jag gjorde. Finns ingen sämre filmatisering av en bok än den, eller har jag fel?

    • Elina skriver:

      Noveller kan vara bra, men av någon anledning gillar jag just Ajvide Lindqvist bättre som romanförfattare. Det är olika det där. (: Men jag uppskattar inte honom alls lika mycket som novellist…

      I övrigt tycker jag att man får se filmen som ett medie i sig, och då tycker jag ändå att de lyckas bra med den svenska filmatiseringen. (: Jag accepterar den och tycker ändå om den. Jag tycker om färgsättningen och förstår att det måste vara ett plågsamt hästjobb att göra den romanen till film eftersom att saker måste ge vika… Så jag tycker ändå att de har gjort det mesta de har kunnat av situationen. Den amerikanska versionen ställer jag mig mer frågande till dock… ;P

Kommentera gärna!

