Bokmärkts Tema Torsdag #13

Hundöra skriver denna vecka: ”Vissa karaktärer kan vi bara inte låta bli att hata, men utan dem vore historierna inte densamma. Veckans TemaTorsdag handlar om att dela med sig om de karaktärer vi ogillar, men som vi inte skulle kunna tänka oss utan i dess respektive berättelse.”

tema-torsdag-2[1]Och jag kan nog faktiskt komma på fyra stycken (även om det blir de fyra första som slår mig i huvudet).

Jag håller först och främst absolut med Hundöra om Dolores Umbrigde som i Harry Potter känns lite som gumman-i-lådan. Hon är färgstark och otäck på ett lite oskyldigt eller sockersött sätt, så jag ogillar henne. Men samtidigt hade varken böckerna eller filmerna varit lika älskvärda i långa loppet utan henne.

Nästa person jag kommer på att jag ogillar, är mister Rochester. Han är helt ofattbart svår att tycka om emellanåt och han är en sådan mansgris rent ut sagt i Jane Eyre , men ändå skulle inte berättelsen vara densamma utan honom. Ett ord jag söker är osympatisk, för det är precis vad han framstår att vara till största del kan jag tycka… Han är burdus, och som sten… Lite så. Men samtidigt då – han behövs.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att en av förra årets mest ogillade karaktärer i en bok, blev ”berättarduet” i Det skulle kunna hända dig. Jag var riktigt allergisk emellanåt mot du:et i boken, även om jag inte hade uppskattat ironin utan huvudpersonen, allt festande, allt oansvarsfullt och hela tanken med oviljan att växa upp som vuxen man i sina ”värsta” år. Det är nog den person jag känt ett stort behov av att få slå i huvudet och skrika ”skärp dig” eller liknande till…

Sedan vet jag inte om detta räknas, men jag kommer på en karaktär jag hat-älskar, eller vad man nu ska säga. Till skillnad från Umbridge och Rochester som jag verkligen ogillar, så är de kommande personerna jag räknar upp sådär hat-älskade av mig:

Detta är ingen mindre än och får lov att bli Edward Cullen Meyers Twilight-serie. Då hoppas jag också att jag missförstås rätt när jag vill mena att jag hatar att han är den där typiska gentlemannen som håller upp dörrar för Bella och finns där för henne hela tiden (nästan), då jag tycker att hans karaktär ibland förminskar Bella som person och Bellas styrka. Dessutom hatar jag hans stalkingfasoner, för kom igen – hade han inte varit vampyr, vem hade tillåtit honom att agera som han gör? Ja, jag skriver detta med en liten glimt i ögat. För samtidigt älskar jag honom på flera sätt, eftersom omkringliggande faktorer som det här med vampyrismen, alla hot, ändå rättfärdigar kärlekshistorian och alla Edwards beteenden…

Kommentera gärna!

