Bokvänspaket från Nelly #1

Nelly på Nellons bokblogg efterlyste för ett tag sedan en andra bokvän, vilket jag såg, men inte kunde besluta om just då … Men sedan blev det ändå jag som blev den där andra bokvännen. Vilken lycka! Allt jag behövde var ju att rannsaka mig själv lite innan jag sa ja (vilket jag ville hela tiden).

Vårt första paket ska gå i häx-/magianda, vilket visade sig vara ett tema som ändå var ganska svårt att hitta förslag på boktitlar inom. Jag hade väl egentligen tänkt mig att det skulle gå att hitta båda dessa komponenter i samma bok, vilket visade sig vara svårare än tänkt. Men både jag och Nelly hittade ett par stycken titlar till slut med i alla fall ena eller andra komponenten om inte båda.

Jag hade och har fortfarande planer på att kanske börja spela in paketöppningen av bokvänsboken jag får från Nelly, även om jag inser att jag är för nyfiken och har för lite tid att starta upp med ett videoinlägg redan nu. Jag känner att jag avvaktar och ser vart den idén landar till slut. Kanske kommer jag köra på bilder varje gång om det börjar kännas som min grej. Eller också inte. Hur som haver kommer jag redovisa paketöppningen idag i två delar. Före paketöppningen och efter.

Varje gång kommer jag och Nelly skicka varandra en ledtråd. Min var från Nelly, för den här första gången (premiär är vad detta är för mig!): ”Omslaget har färgerna lila, rött och vitt”. Och efter att ha efterforskat lite tror jag mig veta vilken bok det kan vara i detta bokpaket:

AVANT Digital Camera

Observera att tidningen under ändå gjorde att jag kunde hålla mig från att öppna paketet redan på dörrmattan igår, eller igår över huvudtaget.

Tankar före paketöppning:

Min första tanke när jag läste lila och vitt var: Beautiful Creatures (Kami Garcia & Margaret Stohl), men jag insåg i nästan samma stund som första tanken föddes att jag nog inte sett röda inslag i något av de omslag jag sett… Jag såg även att en annan av böckerna jag angett verkar ha ett omslag som går åt det här hållet – nämligen Born Wicked av Jessica Spotswood.

Men även om jag snubblat över de nyss nämnda titlarna när jag försökt matcha ledtråden med de böckerna jag angivit på min lista, så chansar jag trots allt på att bokpaketet innehåller Evermore av Allyson Noël. Jag tycker mig finna den bästa överensstämmelsen med bokomslagets färger i just den här boken, särskilt det röda på ett sätt jag inte tycker mig se lika tydligt i de andra två titlarna jag nämnt. Spänningen stiger också härmed när det blir dags att öppna paketet. Det roliga vore ju om det faktiskt inte är någon av dessa tre böcker jag nämnt ens (för kanske har jag missat något?):

AVANT Digital Camera

AVANT Digital Camera

Tankar efter paketöppning:

För det första: Tjoohoo (för jag hade ju rätt)! Men jag var lite nervös där ett tag innan boken hamnade i mitt synfält. Jag var fortfarande kvar i tanken att det kanske inte ens var en enda av de böckerna jag nämnde före paketöppningen. Men det var det alltså, till och med den jag chansade på (vilket kanske faller ganska naturligt):

book-beautiful-creatures[1]                                     116777[1]                                     evermore[1]

För det andra: Då vet jag vilken bok som ska läggas på mitt nattduksbord. Där finns en ganska maffig hög just nu med böcker jag skulle vilja läsa inom en ganska snar framtid. Vi får bara se vilka böcker som läses i vilken ordning och vilka bibliotekslån som smyger sig in där emellan. För just biblioteksböcker brukar smyga sig in under sommaren.

För det tredje: Jag diggar boken som är snygg och jag tycker att det var ett bra drag att ”önska” engelska titlar den här gången. Jag behöver läsa lite på engelska med jämna mellanrum. Jag känner att min hjärna behöver det för att inte tappa bort läsningen på engelska (för att höra engelska undgår en som tur är inte när man kollar på tv eller film).

För det fjärde: Vilken kul grej det här är! Jag ser redan fram emot nästa paket, även om jag vill landa i sommaren med sommarkurs, sommarjobb och sommarläsning innan dess.

Tack, Nelly! Jag hoppas även att du blir nöjd med paket jag skickat (som bör dyka upp senast imorgon hoppas jag). Jag klickade hem en bok till dig på internet. Jag tror och hoppas att den kan passa dig och som sommarläsning dessutom! Jag hoppas bara att du känner dig minst lika busglad och förväntansfull som jag över första bokvänspaketet (och även fast du ju redan är ganska inbiten i bokvänssvängen)!

4 thoughts on “Bokvänspaket från Nelly #1

    • Elina skriver:

      Ja – jättekul! 😀 Tack (igen) för den här roliga och trevliga möjligheten! (: Hoppas du får din bok idag eller imorgon i alla fall (spännande!)!

Kommentera gärna!

