Novellix: Det sällsamma fallet Benjamin Button

Äntligen har jag läst ut det första verket den här månaden med Det sällsamma fallet Benjamin Button. Jag har det inte lätt med läslusten nu kan tillkännages, men det brukar alltid komma sådana här svackor även om det här nog är den värsta sedan jag startade bloggen för snart två år sedan.

benjamin_button[1]Kort och gott kan jag säga att jag gillade att läsa den här novellen. Den är både charmig, lite sorglig och väldigt rakt på sak. Jag som även sett filmen kan tycka att jag nog uppskattade den här versionen mer då den inte är lika romantiserad. Jag reflekterar mycket mer nu när jag läste novellen om det här med individanpassning som inte direkt verkar tillämpas när Benjamin Button föds och är åldring istället för baby. Hans föräldrar behandlar honom som det de förväntat sig och ignorerar att Benjamin redan kan prata, ju är vuxen och har vuxenbehov … Han får istället sitta där med sin skallra, mat som passar sig för de yngsta och så vidare…

Jag tycker med detta att novellen går att diskutera med fördel. Inte minst för att den är skriven med en glimt i ögat där det känns som att alla i Buttons omgivning bara väljer att bortse från Benjamins omvända livscykel, där det hela tiden förträngs på ett nästan allt för klyschigt sätt att han föryngras istället för att bli äldre. Man kan diskutera föräldraskap, familjeband och känslor, samtidigt som man kan prata om vad det är att vara och/eller behandla annorlunda.

Jag blir mycket nyfiken på att läsa mer av F. Scott Fitzgerald, så en dag i framtiden, kanske, kanske jag tar mig an  Den store Gatsby?!

7 thoughts on “Novellix: Det sällsamma fallet Benjamin Button

  1. Sofia skriver:

    Varför bara kanske kanske Den store Gatsby?

    Jag har själv inte läst den så har egentligen ingen uppfattning om den förutom att det talas så mycket om den.

Kommentera gärna!

