Harry Potter och Den flammande bägaren & Harry Potter och Fenixorden

rowling-j-k-harry-potter-och-den-flammande-bagaren[1]Nu äntligen har jag läst ut nästa duo böcker i Harry Potter-serien. Böckerna är inga mindre än Harry Potter och Den flammande bägaren och Harry Potter och Fenixorden, vilka för mig bådadera är omläsningar. Och vad ska man säga annat än att jag verkligen har uppskattat att göra den här resan igen, även om den inte blir densamma på grund av alla förförståelse jag har för den här resan. Jag vet ju vad som komma skall, men jag upptäcker också hela tiden hur mycket jag har glömt bort sedan sist (inte minst på grund av att filmerna är de jag återser på mer regelbunden basis).

Om jag ska säga något om Harry Potter och Den flammande bägaren specifikt, så vill jag mena att boken är så mycket mysigare än filmen, i och med att filmen blir så himla actionspäckad vid en jämförelse. Det är också från och med den här boken jag kan känna att just filmatiseringarna börjar bli kompromisser på allvar, då böckerna rymmer så himla mycket som inte kan tas med i filmerna… Men den här boken är mysig, lagom mystisk och man kan ana det där mörka som väntar runt hörnet. Slutet är dessutom ett av de mest hjärtskärande sluten i serien kan jag tycka, just för att det är från och med den här boken man får vänja sig vid tanken på att döden inte är något avlägset.

fenixorden[1]Harry Potter och Fenixorden är genast allvarligare med tanke på det mörka slut som föregått boken. Jag upplever en stor frustration genom den här boken då det känns som att alla undanhåller Harry något även om intentionerna må vara goda från andras sida… Men de där känslorna, där frustrationen är den starkaste känner jag (frustrationen jämntemot Dumbledore, Sirius och även Ron och Hermione)… Och boken anspelar än mer på den döden som är så påtaglig sedan slutet av förra… Och det finns knappast ord för vad jag som läsare känner för den där oerhört hemska professor Umbridge: det är så mycket med henne som man känner blir oerhört otäckt (som exempel den sockersöta och rosa fysiska gestalten av Dolores i förhållande till det hon faktiskt säger eller gör).

Böckerna börjar helt enkelt bli ganska tunga på ett sätt i och med det mörka. Men även om jag numer har ett mer kritiskt perspektiv på Harry Potter som serie, så tycker jag att böckerna är bra och minnena de väcker är så välkomna!

3 thoughts on “Harry Potter och Den flammande bägaren & Harry Potter och Fenixorden

Kommentera gärna!

