Novellix: Nattsidan

{3B6B90E1-2E13-40DA-B8C1-2718558AEC05}Img100[1]Igårkväll passade jag på att läsa den sista novellixen jag hade från det senaste utskicket – Nattsidan av Joyce Carol Oates. Det som skickades ut innan sommaren tog fart var alltså en gotisk kvartett där jag kan tycka att den här kanske motsvarade mina förväntningar av gotik kanske allra bäst. Den här novellen var verkligen suggestiv, lite mörkare och allt det där förvirrande där gränsen mellan verklighet och dröm suddas ut, tycker jag verkligen att jag möter här.

Jag kastas som läsare direkt in i en seans… Jag förstår också ganska snart att huvudpersonen jag följer är vetenskapligt lagd, där närvaron på sittningar eller seanser har varit ett sätt att försöka observera vad som egentligen sker vid dessa tillfällen om man utgår från att mediumet inte är i direkt kontakt med det okända… Galenskap är en av de teorier som läggs fram som rimliga i sammanhanget.

Jag vill säga mer men stoppar mig själv där eftersom jag skulle komma in alldeles för mycket på det där jag vill att ingen ska ha förkunskap om innan läsning. Jag kan i alla fall säga så mycket som att jag gillade den här novellen som fångade mig. Det tog någon sida och några raders omläsning för att landa i det vetenskapliga och högtravande språket bara, men har man väl kommit över den tröskeln fanns det, i alla fall för mig, inga hinder att ta mig vidare och fångas upp av texten och den suggestiva resan den hade att erbjuda.

One thought on “Novellix: Nattsidan

Kommentera gärna!

