”Lättlästa författare” sökes!

Jag har precis startat upp mitt vik. som lärare på gymnasiesärskola och efterlyser med detta förslag på ”lättlästa författare” eller snarast författare som skriver lättlästa böcker. Idag sökte jag efter bästa förmåga och på egen hand i en av de närliggande kommunernas bibliotekskatalog (den som köpte sökordet ”lättläst”) och har nu en lista med sex namn jag skulle vilja kolla närmare på:

– Mårten Melin
– Gudrun Wessner
– Helena Karlsson
– Britt Engdal
– Thomas Halling
– Torsten Bengtsson

I skrivande stund hittade jag även Jørn Jensen som verkar intressant…

Men vad finns mer inom spektrat lättläst? Jag mottager tips tacksamt!

14 thoughts on “”Lättlästa författare” sökes!

  1. BookClubben skriver:

    sv: Ja, jag är ju väldigt förtjust i Jonas Gardells böcker och språk. Det som är jobbigt är den biten att man i stort sett vet hur det kommer sluta. Men historien är så bra att det inte går att sluta läsa.
    Det är just vad jag också gillar med det citatet, att det trots allt ändå är så klart!

    • Elina skriver:

      Ja, för när man tänker efter är ju detta citat faktiskt ett av de sorgligaste i hela boken på många sätt… Jonas Gardell är fantastisk när det kommer till det poetiska och dubbeltydiga!

  2. Mårten skriver:

    Spana in förlagen Hegas (www.hegas.se) och Nypon (www.nyponforlag.se), de är båda förlag för lättläst och där finns också handledningar till böckerna. Beställ deras kataloger och se vad som finns!

    • Elina skriver:

      Vad kul att du hittade mitt inlägg och slängde iväg en kommentar! (: Tack för tips! Jag såg att ett av mina närliggande bibliotek faktiskt tipsade om dessa handledningar (plus i kanten)! 😀

  3. Laura skriver:

    Hej!

    På LL-förlaget hittar du författare som Pernilla Gesén, Niklas Krog, Simonette Schwartz och Bengt Fredrikson. Johan Werkmäster har återberättat många klassiker och moderna berättelser som kan passa gymnasiesär. Finns även lärarmaterial, både lektioner och handledningar, under lärarrummet.
    http://www.lattlast.se eller http://www.ll-forlaget.se Tveka inte att höra av dig till oss om du har något särskilt önskemål.

    Allt gott, Laura (LL-förlaget)
    laura.mendez@ll-forlaget.se

    • Elina skriver:

      Jag är redan bekant med LL-förlaget (och har recenserat några få böcker härifrån), men tack så hjärtligt för svaret. Jag såg dessutom idag på vårt bibliotek att flera av era böcker (även de nyare) går att finna i deras hyllor! (:

      Tack för hemsideadresserna! Det är guld värt!

  4. Erik skriver:

    LL-förlaget har en stor utgivning av lättlästa böcke, både skönlitteratur och fakta. Mestadels nyskrivet, men också en del lättlästa versioner av kända böcker. Det finns lektionsförslag till böckerna.
    Böckerna är nivåindelade efter hur lätta de är. http://www.lattlast.se/ll-forlaget.
    Erik

    • Elina skriver:

      Erik, jag är redan ganska bekant med LL-förlaget då jag har recenserat lite böcker därigenom. Dessutom vet jag att vi prenumererar på ”8 sidor” bland annat. (: Det är guld värt med svar och nivåindelningen är en bra fingervisning! Tack!

  5. sanna skriver:

    Hur är det med Andrew Kaufman och Erlend Loe? Lättlästa på sitt sätt men ändå ”riktiga” böcker? Och roliga, det brukar hjälpa.

    • Elina skriver:

      Dessa författare kan jag skriva upp då det kan vara bra att ha. Alla läser ju så olika, har olika intresse och olika relation till språket, så alla tips är välkomna! (: Roliga böcker är ju inte fel. Jag kikade på bibblan idag och upptäckte att till exempel deckargenren visst är mycket stor även inom lättlästspektrat (men sedan kanske alla inte vill ha den typen av spänning)…

  6. helena karlsson skriver:

    Hej!
    Thomas Dömstedt skulle jag rekommendera, bland andra Väx upp- vi drar till fjällen m.fl. Leif Jacobssen, Malin Eriksson, Jan Kjaer och Marie-Louise Wallin är andra som skriver lättläst. Mina elever brukar (jo, med den kan jag faktiskt säga brukar!) gilla Kärlek på lasarett av Kristina Lindström. Lycka till och kul att du arbetar med skönlitteratur med dina elever!
    Hälsningar Helena Karlsson (Lea mfl)

Kommentera gärna!

