Tagg: 5 frågor!

Jag upptäckte först idag att jag blivit taggad av Nelly på Nellons bokblogg att göra 5 frågor-taggen. Så jag hoppar helt enkelt rakt på den!

1. Vem inspirerade dig/uppmuntrade dig till att börja blogga?
Jag satt hemma en dag med urinvägsinfektion och tyckte synd om mig själv efter att ha läst en hel massa i en bok hela förmiddagen. Då snubblade jag helt plötsligt över flertalet bokbloggar som faktiskt fick mig att starta en egen blogg för att främja min egen läslust och läsning bara några dagar senare. Och det var alla möjliga bloggar som inspirerade mig – inte minst för att jag insåg att jag kunde göra bokbloggen till min med tanke på alla härliga variationer.

2. Hur väljer du ämnen att blogga om?
Som flera andra, inspireras jag av allt som har med böcker eller bokbloggande att göra på ett eller annat sätt. Ibland får jag in ett skolperspektiv genom till exempel läsningen för att jag är svensklärare. Ibland får jag till och med in lite kattema på bloggen, inte minst för att jag kallar de där fyrbenta för bokmärken (ja, och ni som har katt kan nog gissa varför).

3. Vad vet de flesta inte om dig?
Jag utgår från att ”de flesta” i det här fallet är andra bokbloggare och mina läsare… Och i så fall kanske man inte vet att jag urbota rädd för spindlar. Det är visserligen inte något unikt, men har man varit i samma rum eller liknande med mig och en spindel, så vet man… Och det har de flesta av er missat av anledning. Jag skriker, blir ibland helt förstenad eller desorienterad… Och kommer spindeln emot mig så är jag beredd att dö på fläcken för att slippa konfrontation…

4. Vilka tre ord beskriver din stil bäst?
Jag tolkar även denna fråga som bokrelaterad: jag fastnar gärna i ungdomsträsket, älskar att skrämma upp mig med skräck och jag har en förkärlek för poetiska inslag av olika slag. I bokväg blir det alltså: ungdomsromaner, skräck och poesi (även om jag ser mig själv som en så gott som allätande).

5. Vad tycker du om att göra när du inte bloggar?
När jag inte jobbar, läser eller bloggar, så pluggar jag extra – just nu i filmvetenskap. Jag tränar eller rör gärna på mig och älskar att baka och laga mat. jag gosar också gärna med min katt, pysslar eller tittar på film eller en serie (varav jag gärna gör de två sista punkterna tillsammans med min sambo).

Jag har sett att en stor del bokbloggare besvarat dessa 5 frågor, men testar ändå att tagga fem bokbloggare. Har ni redan besvarat dessa 5 frågor eller vill inte, ber jag er ignorera dessa taggar. Och om ni inte taggats och vill besvara dem, go for it:

Tess
Eli
Julia
Malin
Bokstaden

4 thoughts on “Tagg: 5 frågor!

  1. Malin skriver:

    Svar: Tack, vad gullig du är! Jag följer din blogg också, även om det inte märks (är för dålig på att kommentera på bloggar jag läser). Ska absolut svara på frågorna! 🙂

Kommentera gärna!

