Onda krafter i Sollentuna

onda-krafter-i-sollentuna[1]Jag har hört talas om Coco Moodyssons Onda krafter i Sollentuna, tänkt att jag ska läsa den, men inte kommit över den där tröskeln förrän för några dagar sedan när jag var med eleverna i biblioteket. Jag menar – lånar de böcker måste ju jag föregå med gott exempel och låna minst en bok jag också. Och det är ju faktiskt ganska sant. Och bra. För nu kommer jag kunna komma in i en bra låneflow tack vare jobbet jag har just nu.

Jag har hört mycket om boken och ett återkommande mantra har varit det magiska och det övernaturliga. Och visst finns det där, lite som en skugga, men jag tycker att realismen är det överväldigande med den här boken. Den känns. Och jag kan även medge att jag de första sidorna trodde att huvudpersonen var en tjej – jag vet inte varför? Kanske för att Alexander (som han heter) verkade tycka så illa om sin låtsassyster att jag liksom i förbifarten bara antog att det nog var en tjej (utan egentliga grunder).

Onda krafter i Sollentuna är påtagande, lite jobbig och ändå smilbandsrolig mellan varven. Det påtagande kommer av realismen, vari jag också kände att boken stundtals blev jobbigt ärlig. Alexander tänker ärliga tankar, han ljuger, orkar inte bry sig om mammans hund Bobby hela tiden (och här tycker jag som djurvän att det är som allra jobbigast) och det är som läsare jobbigt att inse att Alexander inte alltid gör val som gör hans liv lättare direkt.

Men jag gillar karaktärerna som är annorlunda, det där stereotypa är borta. Pappor kan vara flygvärdar, mammor kan vara psykiskt sjuka, kompisars brorsor kan vara handikappade… Och mitt i allt det realistiska (eller snarare i början) så har Alexander fått för sig att han kanske, kanske har något ont inom sig, en kraft som han inte kan bli av med utan en schaman… Och sade jag att pappor kan bli tillsammans med präster?

”Nu börjar Postkodmiljonären. Prästen säger att hon vill ringa in till programmet. Jag sa ju att det är något som inte stämmer, riktiga präster ringer inte in till lekprogram i tv.” (sid. 12).

Ni kan ju ana vad Alexander tycker om det!

2 thoughts on “Onda krafter i Sollentuna

Kommentera gärna!

