Reading Habits Tag

1) Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Både ja, och nej. Jag sitter gärna i sängen och läser, har testat badkaret (ett nytt lyx i mitt liv) och gillar annars väldigt mycket soffan. Men det beror lite på vad jag är på för humör och sådär. Kurslitteratur till exempel läser jag i princip endast vid skrivbordet.

2) Bokmärke eller random pappersbitar?
Oftast: random pappersbitar, eller jag kör ganska mycket på post-itsmodellen. Bibliotekskvitton fungerar även finemang i bibliolånen. Bokmärken är vackra och fina, och jag äger några, men av någon anledning blir de använda minst…

3) Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller efter ett visst antal sidor?
Jag kan oftast inte sluta förrän kapitlet är slut eller en sida har slutat med en hel meningen (alltså punkt). Ibland har nöden ingen lag och jag kan inte vara så petig, men kan jag påverka måste det/bör det få bli enligt mina önskemål. Det blir om inte annat lättare att fortsätta läsa eller börja läsa igen om jag får som jag vill.

4) Äter du eller dricker du någonting när du läser?
Jag äter ytterst sällan när jag läser. På sin höjd en kaka eller frukt, men jag är livrädd att smula ner eller kladda ner vad jag än skulle ha till. Däremot vågar jag dricka. Ofta blir det te.

5) Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser? 
Det är väl något som kan hända, men en TV i bakgrunden eller sådär blir det väl oftast om jag är så inne i boken att jag inte störs eller rycks med av vad som händer i det andra mediet. Musik lyssnar jag aldrig på.

6) En bok i taget eller flera samtidigt?
Max två böcker i taget om de är skönlitterära. I sig blir det annars fler böcker i taget om man tänker på att jag läser kurslitteratur hela tiden samtidigt och minst en.

7) Läsa hemma eller överallt?
Jag läser mestadels hemma. Jag har ibland svårt att komma till ro ”överallt”. Jag läser inte medan jag sitter i något som rör sig (då blir jag illamående), jag läser eventuellt om jag väntar på något/någon, även om jag lätt blir stressad om jag inte läser hemma i lugn och ro. Visst kan jag läsa på kvällar oavsett vart jag befinner mig, eller när jag är på semester, men annars: hemma.

8) Läsa högt eller tyst i huvudet?
Jag läser tyst i huvudet då det går fortast.

9) Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Jag gör väl det i k.u.r.s.l.i.t.t.e.r.a.t.u.r., men icke då i s.k.ö.n.l.i.t.t.e.r.a.t.u.r.! Det kan jag säga direkt! Ibland blir jag arg på mig själv när jag råkat slå upp en bok helt random och råkar läsa något ord sådär i förbigående… Nej!

10) Bryta rygg eller inte?
If it happens, it happens! Det är inget jag strävar efter, men det är heller inget jag stör mig märkbart på (särskilt inte om det är en bok som lästs mer än en enda gång – då har den ju levt liksom).

11) Skriver du i böcker?
Mitt namn på någon av första sidan, men inte mer än så. Jag kladdar aldrig i böcker i övrigt! Inte ens i kurslitteratur längre (det gjorde jag för ett tag, men jag har inte gjort det på över ett och ett halvt år).

12) Vilka taggar du?
Jag har sett att många redan gjort den här taggen: så om någon känner sig manad – do it! Själv tackar jag Julia för förtroendet!

2 thoughts on “Reading Habits Tag

  1. Louise skriver:

    Jag tänker lite likadant kring det här med att bryta ryggen på böcker. Tycker det är lite mysigt att det syns att den blivit läst. 🙂

Kommentera gärna!

