Oktoberläsningen

Månadens lästa verk lyder som följer:

Varför vara lycklig när du kan vara normal? – Jeanette Winterson
Den svarta katten och andra berättelser (seriealbum, lättläst) – Edgar Allan Poe
Vi måste sluta ses på det här sättet – Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck
”The Walking Dead”, Vol. 2 – På drift – Kirkman, Adlard & Rathburn
”TATUH”: 3. Döden – Jonas Gardell
De dödas strand – Carrie Ryan
I kroppen min: Resan mot livets slut och alltings början – Kristian Gidlund

De två tyngsta blev utan tvekan Gardells och Gidlunds. Ett kärt återseende gjorde jag med Ryan och jag kan inte sluta tycka om Bjärbos och Lindbäcks samarbete en hel del, även om det nu samtidigt också var lite av en klyscha på fler sätt…

De sju verk jag läst blir tillsammans 1833 sidor.

Nu hoppas jag att läslusten kommit tillbaka för att mer eller mindre stanna. Jag hoppas att november erbjuder lika många lästillfällen som jag hittat i oktober.

Angående Gidlunds roman som jag läste ut igår i samband med tolvslaget… Ja, jag måste samla mina tankar lite innan jag skriver någon form av recension. Den var som sagt tung…

4 thoughts on “Oktoberläsningen

  1. Carro skriver:

    Jag tror att det måste vara tyngre att läsa Gidlunds bok nu, med tanke på att man vet utgången.. Det visste man ju när jag läste den också men då fanns även fortfarande hoppet på ett mirakel.

    • Elina skriver:

      Jag tänker att du nog har rätt, Carro!

      Samtidigt tänker jag att jag vilar i vetskapen om att han kämpade, fick bearbeta allt det svåra och att han slapp fortsätta leva ett för honom ”ohelt” liv… Jag vet att han i alla fall lämnade den här boken för eftervärlden och att han fick vara brutalt ärlig med den.

      Men det sorgligaste är ju förlusten av framtidsplanerna, det jag vet att han drömde om men inte fick chansen att göra. Det är så påtagligt…

  2. Gia skriver:

    Jag velar om jag ska läsa I kroppen min, det känns som man borde läsa en så viktig bok men jag vet inte om jag orkar med den

    • Elina skriver:

      Jag passade på nu när jag behövde läsa en bok för att få lite perspektiv på det här med vad som är svårt samt viktigt i livet… Men man behöver nog hitta det rätta tillfället, Gia!

Kommentera gärna!

