Ankomsten

ankomsten[1]Shaun Tan har jag varit nyfiken på länge. Och när jag nu var på biblioteket här om dagen kunde jag inte med att gå därifrån utan Ankomsten som jag hittade bland mycket mindre lockande verk i seriehyllan…

Ankomsten lästes också ut på en kväll. Och det görs delvis lätt med tanke på att det är en grafisk serie endast berättad genom bilder. Och jag tycker att det var ett riktigt mysigt inslag, i en vardag så fylls med text. Och samtidigt blir den internationell. Den här berättelsen behöver inte översättas, den är på ett sätt till för alla.

Baksidan sade mig:

”En man lämnar sin familj för att söka en bättre framtid för dem i ett okänt land på andra sidan av ett stort hav. Med bara en resväska i handen och en handfull mynt ger han sig ut i den stora staden för att hitta mat, bostad, arbete – och hopp.”

Ankomsten är dagsaktuell med detta. Den går att diskutera både historiskt men också idag. Vi lever i en värld där alla inte kan känna sig trygga och måste lämna sitt hem för att söka ett annat, på en ny plats där allting är okänt. Med den här serien tycker jag att så mycket berättas och känns med hjälp av alla bilder, där symboler och en helt otrolig tecknarstil rör på många sätt. Den berör, vidrör, till viss del upprör, härrör, avgör… Jag tycker den är fantastisk! Skåda bara sidan där mannen som pappa säger adjö till sin fru och sin dotter:

tan6601[1]

Jag kan bara tänka mig hur mycket känslor, engagemang och koncentration som ligger bakom varje bild! Det måste ha tagit ett bra tag att göra den här serien med bilder som berättar något så angeläget och på ett sådant detaljerat och vackert sätt. Jag gillar att allt är i svart-vita toner (med inslag av sepia då det tillför något för berättandet). Alla detaljer är så genomarbetade, så vackra och berörande. Jag riktigt, riktigt älskade det här!

Jag vet att Shaun Tan har serier i färg och måste försöka testa ett sådant inom en ganska snar framtid… Borttappad har jag ju exempelvis hört en del om…

4 thoughts on “Ankomsten

Kommentera gärna!

