Den mörka staden

9789173553025_200[1]I fredags läste jag ut tredje och sista delen i Carrie Ryans zombietriologi – Den mörka staden. Jag var så nervös att den här tredje och sista delen skulle bli långtradig i samma sekund som jag förstod vilka karaktärer som skulle komma att bli bikaraktärer i den här romanen… Men med Annah som huvudperson med de attribut som följer med henne, så måste jag säga att Ryan överraskade mig.

Hon lyckades chocka med en ännu hemskare miljö, där zombierna faktiskt inte var de mest fruktansvärda… Och hon lyckades verkligen få mig att känna av förfallet, paniken och ångesten över att vara mer eller mindre avkapad, styrd och rent utsagt så in i helvete i underläge.

Och Annah tror jag att många kan känna igen sig i. När det kommer till utseendet, känslan av att inte vara tillräckligt fin, att till och med kanske känna sig trasig… Samtidigt tar sådana känslor av naturliga skäl inte så stort fokus i längden, i och med att självbevarelsedriften och livsgnistan någonstans måste vara stark om man ska ha chansen att överleva. Även om det må vara för dagen.

Jag köper maktstrukturen som bildats i en värld som fortsätter att gå under i en våg om zombier. Jag tycker att det här är en riktigt bra avslutning med två ingredienser som jag gillar: 1. (en uns) mörker och 2. ett (ganska) öppet slut.

Jag tror verkligen att Ryan har planerat den här triologin så att den ska bli så bra som möjligt. Det känns som om hon har tänkt till ett flertalet gånger och gjort väl genomtänkta val. Jag tycker exempelvis idén om olika huvudkaraktärer per bok, särskilt eftersom de har något med varandra att göra, för för min del så blir historian så mycket mer levande och det gör att överraskningarna kan bli fler…

Det här blir min fjärde bok i Nellys skräckläs-event.

One thought on “Den mörka staden

Kommentera gärna!

