Psykopaten

psykopaten[1]Här om kvällen läste jag ut Dean Koontz Psykopaten. Den engelska titeln Intensity hade jag faktiskt inte haft något emot om man hade direktöversatt till i svenska utgåvan, i och med att det hade gjort boken ännu mer spännande, då Intensitet hade varit en mer suggestiv och lockande titel kan jag tycka på fler sätt!

Boken blev nästan genast mycket läskig, och jag känner mig alltid mycket otrygg när det är otäcka scener som innehåller sovrum och sängar där man ska få sova tryggt och inte ska behöva vara rädd. För det blir oerhört obehagligt när man insuper scener där någon inkräktat på det som är ens hem, där man bör få känna sig trygg! Och även om fler scener här efter är ganska otäcka, obehagliga och egentligen helt absurt groteska, så kan jag inte måla upp samma mardrömslika fasa för dessa scener för att de känns ”för” långt bort, på något vis.

Mycket tycker jag känns osannolikt, samtidigt som jag inser att människor som vill leva, där livet hotas, kan göra de största ansträngningarna för att hålla sig vid liv. Och jag vet heller inte vad jag tycker helt och hållet om slutet, men det är en annan femma.

Sedan kan jag ju meddela att jag upptäckte något jag ogillar med Koontz Psykopaten och det är kapitlen som är över fyrtio sidor långa ibland! Jag blir fruktansvärt matt av sådana kapitel, tröttnar nästan på att ta mig igenom dem, och jag vet inte om det hela mynnar ut i att jag helt enkelt tycker att det kanske är för mycket detaljer i romanen och kanske, kanske, hade den varit lättare att läsa om kapitlen hade delats upp i fler kapitel?!

Nu låter det säkert som att Psykopaten var en dålig bok, men det var den egentligen inte. Det är bara det att det finns fler faktorer som gör att jag inte känner att det här var boken som jag tyckte om sådär oerhört mycket, eller så handlar det bara om tillfället jag nu valde att läsa den. Det kanske bara var fel tillfälle? Hm, ja, det vet jag helt enkelt inte.

 

5 thoughts on “Psykopaten

  1. Cathrine skriver:

    Hej Elina! Jag var i en period då absolutt alt kändes jobbigt. Jag jobbade heltid och pluggade heltid och hade ingen energi. Först tänkte jag att ta en liten paus men den blev bara längre och längre, till slut ville jag inte ens gå in på bloggen. Tack för din kommentar, nu är jag verkligen tillbaka för fullt!! 😃

    • Elina skriver:

      Jo. Jag vet hur tufft det kan vara med studier + jobb även om jag pluggade extra och jobbade lite extra istället under min studietid… Skönt att höra, Chatarine! (:

    • Elina skriver:

      Det är svårt, för jag ogillar den ju egentligen inte heller. Den är väl mest ”okej” eller vad man ska säga! Hoppas detsamma! (:

Kommentera gärna!

