Tematrio: julklappstips!

temajulklapp[1]Lyran skriver idag: ”Förra veckan handlade det om vilka böcker vi vill ha, den här veckan ska vi vara lite mer utåtriktade och ge tips på bra böcker att ge bort. Välj själva om ni vill tipsa om barn- ungdoms- eller vuxenböcker. Eller kanske en blandning. Berätta om tre bra julklappsböcker!

Jag tänker både lyssna på Lyran och inte när jag själv svarar eftersom jag delvis kommer att tipsa om en bok jag vill ha (och med stor sannolikhet tror är great), och sedan tipsa om två julklappar jag vet lite mer om och verkligen kan tipsa om.

1. Först ut är min önskebok och samtidiga julklappstips: Vår julkokbok. Recept som har med julen att göra i samma format och med samma ursprung som en av de bästa kokböckerna jag redan äger: Vår kokbok – ja, jag tror inte att det kan bli fel! Jag tror den här kokboken passar alla som gillar att baka, laga mat och dessutom gärna gör det juletid!

2. Mitt andra julklappstips får lov att bli: Lista din dag: din unika dagbok av Sara Starkström. Den har blivit en uppskattad ge-bort-bok förra julen och jag har ett exemplar för egen del som jag skriver i då och då. Och den är både rolig och söt och jag hoppas att den känns värd att spara i framtiden! Dessutom skulle jag vilja påstå att den kan ge inspiration till lite roligare, korta, dagboksinlägg inom läraryrket och till exempel till svenskan. Den passar flera åldrar: i princip från liten till äldst (om man har lite glimten i ögat då)!

3. Det tredje och sista tipset får bli noveller à Novellix. Jag älskar formatet och flera favoriter kan återfinnas som tips om man skumläser mina recensioner som återfinns under etiketten ”Novellix”.

Snart är det ta mig tusan jul! Tills dess är det dock en veckas jobb och plugg kvar, med mycket lite tid till nöjesläsning, men jag hoppas ändå jag får lite tid!

16 thoughts on “Tematrio: julklappstips!

    • Elina skriver:

      Haha. Ja, det kan man ju undra: ja, jag är klar. Men i och med att arbetsmarknaden är så tuff har jag börjat läsa ”Filmvetenskap”. Mest för att: 1. jag älskar film (snäppet efter böcker) och 2. det kan vara bra att ha till svenskan. (:

    • Elina skriver:

      Jag fastnar mer och mer för noveller, men innan tyckte jag inte om det så mycket. Det var i gymnasiet jag började inse att det var ett koncept som kunde fungera för mig och jag skriver gärna försök till ungdomsnoveller själv. (:

  1. Helena, MsHisingen skriver:

    Jag får nog hålla tummarna för att tomten inte tittar här efter tips: lagar sällan mat, tycker inte om att skriva dagbok och har ganska svårt för noveller… Jag kanske är svår att handla till? En ny tanke 🙂

    • Elina skriver:

      Hihi. Kika gärna på huuur Sara Starkströms ”dagbok” ser ut innan du dömer ut den! (; (den finns på min blogg) Det är ingen dagbok i den meningen… (: (;

Kommentera gärna!

