Novellix: Farväl, mitt kvinnofängelse

farväl-mitt-kvinnofängelse[1]Jag har lite svårt att placera denna ögonblicksnovell av Karolina Ramqvist (som jag för övrigt aldrig har läst något av förut). Jag får Orange is the New Black-vibbar och vissa meningar känns tänkvärda då vi för ett par timmar får besöka Anita som är fast på ett kvinnofängelse där bland annat ”horor, mördare och narkomaner” befinner sig. En av de mest tänkvärda meningarna jag kan hitta återfinns precis i börja när Anita resonerar om vilka de runt omkring henne är ”före detta”:

”Före detta horor och före detta narkomaner, de flesta av oss – men mördare är man visst livet ut.” (sid. 3).

Den här novellen är vad jag vill kalla för en ögonblicksnovell. Den skildrar ett par timmar, kretsar kring en viss händelse, och detta gör att novellen är både låst, men också inte. Det som gör att jag har svårt att säga att jag rakt av gillar den eller inte handlar om likheterna med tv-serien Orange is the New Black, men samtidigt tycker jag att novellen är läsvärd och att den framkallar mycket tankar: bland annat i samband med citatet jag valt att lyfta fram, men också vad gäller känslan av instängdhet och tanken på att släppa taget…

One thought on “Novellix: Farväl, mitt kvinnofängelse

Kommentera gärna!

