Bonus: Topp-tre Novellixer!

Eftersom 2013 var året då jag satsade på en Novellix-prenumeration (visserligen två halvårspernumerationer), så fick jag en hel del läsestunder tack vare just detta novellformat, som jag anser är mycket perfekt att ta med i väskan, i ryggan, i jackfickan somliga gånger, och så vidare. Jag har dessutom kommit att finna två bra novellix-tillfällen att läsa: antingen konsumerar jag en novell till frukost eller så konsumerar jag en (ibland två!) när jag unnar mig en skön badkarsstund. Detta leder endast fram till mitt bonusinlägg med mina tre absoluta favoriter 2013 (jag har läst alla årets noveller, minus en)…

Topp-tre Novellixer, lyder som följer:

Fantasy-framsida[1]♥ Malte Perssons Fantasy.

Detta blev novellen som jag redan efter jag hade läst ut den definierade som den novell, dittills (i mars), som charmat mig totalt. Jag skrev i recensionen av denna novell att den ”är så unik och fantastisk på samma gång. Jag gillar språket, meningarna och de olika resonemangen där jag upplever berättaren som just berättare. Dessutom är monologen berättaren för intressant, kittlande och på många sätt fascinerande i sin skärpa och i sin pardans med ord. Fantasy och realism – vad är verkligt och vad är overkligt? Ligger dem närmare än vad vi tror?”

Ojura-framsida[1]♥ Stina Stoors Ojura.

Tänk vilken slam att läsa nästa toppennovell 2013 bara några veckor senare (i april)! Jag var tvungen att lära känna Stoors språk innan jag fastnade ordentligt, men efter den stunden var jag bara fast. Fast, fast, fast! Stina Stoor ”skriver emellanåt som man pratar och hon förmedlar bilder och känslor till mig på ett vackert sätt. Jag känner mig deltagande när jag läser, jag är på ett sätt där, fast jag ju inte är det och jag fick in lite av en sommarkänsla. (…) Jag är helt förundrad över alla detaljer som pryder novellen, som verkligen får mig att supa in miljön, stämningen och berättelsens verklighet”.

benjamin_button-320x451[1]♥ F. Scott Fitzgeralds Det sällsamma fallet Benjamin Button.

Den allra bästa klassikern jag fick läsa i Novellix-format var sommarens Det sällsamma fallet Benjamin Button. Mycket bättre än filmen enligt mig, som faktiskt känns lite väl krystad och pyntad vid en jämförelse: novellen ”är både charmig, lite sorglig och väldigt rakt på sak. Jag som även sett filmen kan tycka att jag nog uppskattade den här versionen mer då den inte är lika romantiserad. Jag reflekterar mycket mer nu när jag läste novellen om det här med individanpassning som inte direkt verkar tillämpas när Benjamin Button föds och är åldring istället för baby. Hans föräldrar behandlar honom som det de förväntat sig och ignorerar att Benjamin redan kan prata, ju är vuxen och har vuxenbehov …”

Jag ser fram emot ett Novellix-år även 2014, i och med att jag i söndags satsade på en helårspenumeration! Gott nytt, gott nytt, indeed!

One thought on “Bonus: Topp-tre Novellixer!

Kommentera gärna!

