Toppitopp 2013!

Jag vill starta upp min nyårsafton här på bloggen med att presentera min toppitopp 2013, och med detta presentera årets fem bästa böcker bland mina 69 lästa verk. Jag hade först tänkt räkna noveller för sig och seriealbum och böcker för sig, men kom att tänka på en uppsats jag skrev 2012, där jag undersökte dessa format och kom fram till att det faktiskt är jättesvårt att bestämma vart gränsen går mellan just novell och bok, så därav blev året 2013 året då jag valde att räkna alla verk – alltså varje bokrygg, eller pärm till pärm, som ett verk i och med att sidantalen är så varierande ändå…

2013 toppitopp, lyder som följer:

imagesNL6GC9AH♥ Jenny Jägerfelds Jag är ju så jävla easy going.

Detta är en av fem älsklingar lästa 2013. Den fick mig att skratta. Jag älskade språket. Jag tycker den är genomtänkt och helt enkelt ganska mitt i prick och sådär underbart unik! Och allt är positivt med den, trots att den behandlar riktigt jobbiga och tunga ämnen såsom fattigdom, depression, ADHD, droger och kärlek kan vara! Det här är en av årets mest bävade böcker, i och med att jag var nervös för vad jag skulle tycka om den. Det visade sig dock att jag inte hade behövt vara nervös… alls.

3D-bok_Kaninhjaerta_cmyk_2[1]♥ Christin Ljungqvists Kaninhjärta.

Den här Kent-kantade romanen visade sig bli en annan självklar älskling 2013. Jag gick in med noll förväntningar, reade hem den på bokrean och hoppades såklart att den skulle vara jättebra. Vilket den också var! Det är en sann lycka att hitta en sådan här roman på en bokrea och älska den när man har läst ut den, trots att den är ganska mörk och tung på flera sätt, men samtidigt vacker. Jag gillar att Ljungqvist har en egen röst, går sin väg och träffar så rätt! Den är poetisk på flera sätt också, vilket ofta går hem hos mig.

13037318_O_1[1]♥ Erin Morgensterns Nattens cirkus.

Det här blev sommarälsklingen nummer ett! Jag älskar mystiken, det magiska, det förtrollande, det nästintill förförande med den här romanen. Jag vill gå på Nattens cirkus, jag vill så gärna få uppleva den, för så målande tycker jag att romanen är! Språket rycker med mig, fastän att berättandet inte är snabbt, action-kantat, eller liknande… Men det här långsamma, förföriska och förtrollande… Åh, vad älskvärd den här boken är (som för övrigt verkar vara en bok att älska eller hata)! Ni hör ju, och ser ju vart jag ställer mig! Det är också detaljerna i den här boken som gör mig förtrollad, som detaljerna kring cirkusens klocka, till exempel…

Älskaren-Marguerite-Duras[1]♥ Marguerite Duras Älskaren.

Inte ont anande läste jag den här boken som en del av den kurslitteratur av klassiker jag koncentrerade mig på i början av 2013. Och little did I know. Jag kom att älska den här boken. Bland annat av denna anledning: ”finns ett ”jag” men också ett ”hon”. Det är som att berättelsen både ger sken av att vara sann, men ändå distansierar sig till sanningen. Växlingarna mellan tid och perspektiv känns avvägda och passande. Språket är fantastiskt och tillför för mig så mycket i att skapa känsla, måla upp någonting för min inre syn och för att jag ska känna något på ett personligt plan också. Poetiskt och kryptiskt är språket ibland på ett fantastiskt passande sätt.” Ja, så skrev jag efter att ha läst den här…

hungerelden2[1]♥ Eriksson & Axlander Sundquists Hungerelden.

Den här fortsättningen, mellanboken, i serien om ”Victoria Bergmans svaghet” blev en favorit. Såsom jag ofta känner med sista delen i triologier så kan de bli lite plattare än ettan och tvåan, men den här tvåan var en riktig bladvändare med mycket oväntade vändningar. Jag skulle nog vilja påstå att den är i klass med Eriksson och Axlander Sundquists första bok, om inte snäppet bättre. Hur det än må vara var den bättre än efterkommande bok som väntat. Så: detta är ingen mellanbok i tråkig bemärkelse, utan en riktig älskling och toppitopp 2013 (men också en toppitopp i serien själv). Det här är också den bästa deckaren läst 2013 – mycket tack vare att den inte är en klassisk eller på något sätt förutsägbar roman.

Under nyårsafton är planen även att utvärdera årets mål och även komma med en topp 3-bonus med de bästa Novellixerna jag sällskapade mig med under detta fantastiska år!

6 thoughts on “Toppitopp 2013!

Kommentera gärna!

