Ge mig arsenik

ge-mig-arsenik[1]Klara Krantz Ge mig arsenik, är som titeln indikerar en roman med inslag av Håkan Hellströms musik (raden ”Ge mig arsenik” återfinns i Känn ingen sorg för mig Göteborg). Det här är Krantz debutroman, en ungdomsroman, och en sådan där roman som handlar om hur jobbigt det kan vara att vara tonåring. Särskilt med skilda föräldrar, en lilla syster som är där Elsa är ibland, och särskilt när bästa vännen bor på Öland (där Elsa själv bodde en gång) och när man går på samma skola och i samma klass som en före detta bästa vän, före detta tvilling…

Som läsare får jag ta del av två avgörande händelser i Elsas sista tid på högstadiet: hon lägger vantarna på en skrivbok som nästintill talar till henne, samtidigt som hon upptäcker Håkan Hellström. Det här är två viktiga ventiler till hennes känslor på något sätt, i allt som är ganska tufft. Och pantern på bokens framsida får i samma veva en förklaring.

Jag har sett att Klara Krantz har hyllats mycket för den här debutromanen. Romanen har mycket som jag tror går hem hos en tonårsläsekrets, men jag tror också att den framkallar mycket hos oss som är äldre nu, men som med hjälp av den här boken kan börja minnas tillbaka hur det var när vi själv var unga. Och samtidigt tycker jag bara att romanen blir ganska plan. Jag kan inte rå för det. Det är något med språket, som att det finns så mycket mer att uttrycka, som inte sipprar igenom, jag vill ha mer känslostormar, så att jag också känner mer som läsare. Dessutom tycker jag att språket ibland blir för mycket ”tankespråkande” med uppbrutna meningar och meningar som jag inte riktigt tycker hänger ihop – som att satserna är sammansatta från två olika meningar. Men det kanske är meningen?

Tyvärr blir den här lite en roman bland många andra ungdomsromaner. Den sticker inte ut sådär jättemycket från mängden. Visst, det finns vissa delar som blir fina detaljer, som skrivboken och hur den fungerar som en ventil för Elsa… Och det finns viktiga teman i boken, men tyvärr berör dessa teman mig mindre än i andra romaner (på grund av känslouttrycken jag ibland saknar, och delvis språket). Detta blir ingen sluka-bok eller tycker väldigt mycket om-bok. Den här romanen är okej, den är bra… Och den har en attraktiv framsida, men omslaget är ju inte allt…

I kaosutmaning 2.0 antar jag att jag med denna roman kan pricka av punkt 12: ”Läs en bok av en debutförfattare.”

3 thoughts on “Ge mig arsenik

Kommentera gärna!

