Tips på filmer baserade på böcker, tack!

Jag vill jättegärna ha lite filmtips på filmer baserade på böcker. Det var ganska länge sedan jag publicerade ett inlägg på temat ”Bok blir film” och jag hoppas att jag med hjälp av lite tips kanske skulle kunna få till ett sådant inlägg nu under våren någon gång i alla fall. Som filmvetenskapsstudent (grundkursare), skulle det vara extra kul att få göra ett sådant inlägg nu i vår!

Jag såg här om kvällen Hugo Cabret (imdb) som jag tror att jag skulle kunna få ihop ett inlägg om ganska snart (även fast jag inte läst boken som filmen (vad jag har förstått) baserats på)… Och spontant så frågar jag mig själv vad som hände med filmtittandet av sista filmen i ”Twilight”-serien och andra filmen i ”Hunger Games”-serien (även om jag ju faktiskt inte är i fas med läsningen i den sistnämnda).

Men jag kan ju ha missat någon film eller någon bok och vill jättegärna få tips! Ett tips eller flera, spelar ingen roll! Finns det en tv-serie att rekommendera går det också mycket bra! Det är bara att jag själv måste få avgöra vad som är möjligt eller inte att titta på eller läsa vartefter tiden går nu i (v)år.

5 thoughts on “Tips på filmer baserade på böcker, tack!

  1. Lottens Bokblogg skriver:

    Vilken genre? Bara nya filmer?
    Vi var och såg Hobbiten häromdagen (där en bok blir tre filmer). Den Store Gatsby kom förra året, och Berättelsen om Pi var väl inte så länge sen. Hundraåringen hade ju premiär rätt nyligen. Enders Spel förstås. Sen finns det ju många deckare som filmatiseras, t.ex. sex böcker av Maria Lang bara förra året. Häromdagen såg jag Tyskungen (Camillla Läckberg) på TV.
    Jag har också en sån kategori på bloggen fast det är TV-serier också http://lottensbokblogg.wordpress.com/category/tv-och-film/

  2. Lillemor skriver:

    Mitt tips är ingen aktuell film utan den fina “Broarna i Madison County” av och med Clint Eastwood. Det var först för någon månad sedan som jag upptäckte att filmen är baserad på en bok med samma namn. Jag lyckades inte läsa boken men skulle vara kul att höra vad fler än min vän (som fick ärva boken) tycker om den.

Kommentera gärna!

