Vi kom över havet

42__250x375_vi-kom-over-havet[1]Jag säger bara: tre kvällar à femtio sidor cirka varje kväll – det var några av de mäktigaste sidorna på ett tag! Den är så oerhört glasskör och vacker, i det samtidigt tragiska, så poetisk! Jag har liksom svårt att formulera vad jag faktiskt tycker om den här cirka 170-sidiga roman. Den är precis sådär överraskande bra på så få sidor som Marguerite Duras Älskaren. Jag får samma vibbar som när jag läste den romanen för cirka ett år sedan, nu tack vare Otsuka.

Jag älskar vi-perspektivet som gör den gemensamma historian i Julie Otsukas Vi kom över havet så påtaglig. Det är också detta vi-perspektiv som upplåter det poetiska. Det klargör också alla vi- och de-perspektiven på ett så tydligt och överväldigande sätt. Den här romanen berör mig mycket mer än bara en persons historia – här får jag allas historia med alla de nyanser som kan uppbringas genom en sådan sammanslagning. Och det var tack vare detta poetiska och fascinerande i vi-perspektiv som jag kom att läsa ut den här romanen, och verkligen ville sluka den, så snabbt jag bara kunde förmå mig.

Jag slås av alla förhoppningar, drömmar, tankar, all smärta, alla känslor, val, öden (särskilt kvinnornas) och jag kan inte värja mig för just den kroppsliga smärtan som möter mig vid flertalet tillfällen och som i många fall leder till nya generationer…

Jag tänker också mycket nu efter utläsningen på varför jag inte hade en aning om att detta hade hänt, var verkligt och är en skönlitterär tolkning av denna händelse som verkligen sätter ljus på hur viktigt det är att ta hänsyn till historian och lära av de misstag som begick då. För visst kom flertalet japaner över havet till USA runt 1900-talet, och visst existerade ett smärtsamt vi – de.

Med denna bok anser jag mig också ha klarat ännu en punkt i kaosutmaningen 2.0: ”7. Läs en fristående bok”.

3 thoughts on “Vi kom över havet

Kommentera gärna!

