Bokcirkeltillägg

42__250x375_vi-kom-over-havet[1]Efter bokcirkeln i onsdags kom vi in en hel del på vi- och de-perspektivet som är återkommande i Julie Otsukas Vi kom över havet. Många hade uppmärksammat att det är ett vi-perspektiv som tillhör en del av den grupp som innan benämnts som ”de” emot slutet. Det här hade jag reflekterat mycket lite över, men det är intressant och jag antar att Otsuka har valt det här ”perspektivbytet” av en anledning. Min hjärna spann igång på vad det är hon försöker säga med detta…

Det kollektiva, och närmare bestämt den kollektiva huvudpersonen, är dessutom inte samma kollektiv rakt igenom, utan omfattar ibland färre och ibland fler personer. Detta reflekterade jag heller inte så mycket över innan bokcirkeln, men det är intressant. Särskilt i kombination med vi- och de-perspektivet.

Vi kom över havet gör mig bara ännu mer nervkittlad efter bokcirkeln. Och jag var för övrigt inte den enda som inte hade en blekaste aning om att det som beskrivs är en del av USA:s historia…

2 thoughts on “Bokcirkeltillägg

  1. Linnea skriver:

    Vad kul att hitta fram till din blogg! Ska besöka den fler gånger. Jag hörde om en bok som verkade riktigt bra. Den hette “under all denna vinter”. Vi ses på bokcirkel:) //Linnea

Kommentera gärna!

