Tematrio: HBTQ

tematrio[1]Den här veckan skriver Lyran: ”Det bloggas och skrivs en hel del just nu om sexuell läggning/identitet. Bra att detta uppmärksammas. Temat för veckan är därför texter med HBTQ-teman. Berätta om tre läsvärda böcker med någon form av HBTQ-tema!”

Mitt första självklara val faller på samma serie som så många andra har nämnt:

1. ”Torka aldrig tårar utan handskar” av Jonas Gardell, med de tre böckerna 1. Kärleken, 2. Sjukdomen och 3. Döden. De är riktigt vackra, vemodiga, sorgliga och så otroligt läsvärda. ”Jag vill i mitt liv få älska någon som älskar mig”, är citatet som jag tagit med mig från serien allra hårdast och jag läser alltså in ett ”får” i sammanhanget som landar mellan ”som” och ”älskar”, med (i sådana fall) vissa modifikationer grammatiskt.

Sedan tänkte jag att jag nog inte läst så många fler böcker med tydligt HBTQ-tema (och det kanske jag heller inte har). Men jag vill hemskt gärna tipsa om två bra serier där det här med kärlek kommer så naturligt och är naturlig mellan (i båda fall) två kvinnor (eller tjejer):

2. ”Victoria Bergmans svaghet” av Jerker Eriksson Håkan Axlander Sundqvist, med de tre böckerna Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar. Det här är riktigt bra rys- till skräckkantad deckare där kärleken kommer så naturligt mellan två av kvinnorna i serien. Jag gillar att det inte blir en jättestor sak. Det finns där, men är som sagt naturligt…

3. Engelsforstriologin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, med de tre böckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln. Här är också en serie som (visserligen i slutet) verkligen speglar kärleken mellan två tjejer på ett naturligt sätt. Kärleken görs också så komplicerad som den kan vara och inte sådär sockersöt som den kan vara i ungdomsromaner ibland. Och lik förbannat är den så vacker!

12 thoughts on “Tematrio: HBTQ

    • Elina skriver:

      Jag gillar Gardells ”Tårar”-serie på olika sätt i bokform och som tv-serie. Bokserien blir på flera vis tyngre för mig och mer beskrivande i vissa fall, men samtidigt får jag så himla mycket av serien. Bland annat en tydligare bild av hur förundransvärt vacker kärleken mellan Benjamin och Ramsus faktiskt är. Jag får ännu klarare bilder av både det vackra och det hemskt sorgliga i tv-serien…

  1. Carro skriver:

    TATUH tycker jag verkligen är superbra! Och Victoria Bergmans svaghet hade jag nästan glömt att det blev lite kärlek i, jag minns mest bara att den var hemsk, men det har du ju helt rätt i och jag gillade också att den var helt naturlig. Inget konstigt med det liksom.

    • Elina skriver:

      Gardells triologi råder jag att läsa med lite pauser. Efter första boken kan man läsa några andra, för att läsa del 2, och så vidare. Det är ganska tung och sorglig läsning, om än också vacker, såklart. Hoppas du kommer uppskatta både Gardells och Strandbergs & Bergmark Elfgrens serier!

    • Elina skriver:

      Den är ju så bra! Hemskt sorglig och tung, och också vacker, men den är så bra! Jag tycker absolut att du ska kika lite på Elgelsforstriologin i alla fall.

  2. yasuisora skriver:

    Engelsforstrilogin håller jag på att läsa, har läst första boken. Spännande. Torka tårar har tipsats om i alla möjliga sammanhang men jag har ännu inte kommit mig för. Jerker Erikssons bok var obekant för mig!

    • Elina skriver:

      Spännande! 😀 Jag tycker att man ska ta sig för att testa första böckerna av både Gardell och Eriksson & Axlander Sundqvist, för att se om det kanske skulle kunna vara något. Alla dessa serier jag tagit upp är så olika (bland annat genren), men jag tycker faktiskt att samtliga också är riktigt bra.

  3. Helena, MsHisingen skriver:

    Tatuh var fantastisk, TYcker det är fascinerande att det var så nyss (när jag var liten) och att det fanns så många saker som jag aldrig märkte i hur homosexuella behandlades. Gillar också hur kärlekshistorien i Engelsfors liksom bara är, utan att det trycks på att den är likakönad.

    • Elina skriver:

      Jaaa! Den är riktigt bra (tv-serien också)! Jag väntar för övrigt med skräckblandad förtjusning till filmatiseringen av Engelsforstriologin…

Kommentera gärna!

