Breaking Dawn, Part 2

Twilight-Breaking-Dawn-Part2[1]Jag såg igår Breaking Dawn, Part 2. Jag hade någonstans ändå höga förväntningar inför den sista delen i Meyers serie som ju sammanlagt blev fem filmer. Och jag är mestadels besviken…

Förra filmen tyckte jag var bra, men som jag skrev då så är boken ju bättre. Och efter att ha sett den här avslutande delen i filmserien kan jag väl känna att filmen är okej (i alla fall), men inte mer och jag tycker att boken är mycket bättre. Jag kommer inte exakt ihåg hur Meyer skrev angående slagfältet… Men det tedde sig mer okej än vad jag hade kunnat tänka mig ändå i filmformatet. Men med det mesta är egentligen ”nja” och ”okej”.

Om förra filmatiserade delen av den sista boken skrev jag bland annat att: ”jag upplever en del komiska inslag i filmen, som är ganska befriande och som jag inte anar i böckerna. Det skulle kanske kunna störa mig. Men det gör det inte.” Och nu tycker jag att de här komiska inslagen stör mig jättemycket. Det är för ansträngt och jag ”känner inte” humorn som jag antar att man medvetet försökt komma åt i den här avslutande filmen. Jag tycker nog faktiskt att det känns som om man anstränger sig så mycket att det faller lite i filmens möte med mig som tittare ibland, och att man emellanåt inte ansträngt sig alls särskilt mycket ömsom.

Jag inser dessutom att Bella såklart har förändrats som vampyr. Men jag tycker att hon är lite väl långt ifrån den där karaktären jag älskade i föregående filmer, och jag tycker detsamma gäller Edward och Jacob också på något sätt. Jag har svårt att sätta fingret på vad exakt det är, men det känns lite som att samtliga huvudpersoner har börjat komma från sina karaktärer lite grann och så pass att jag nog tycker att jag kan ana det som tittare. Ja, visst var det ett tag sedan jag såg till exempel Breaking Dawn, Part 1, men inte så himla länge sedan jag såg Twilight eller New Moon… Jag kan sakna den där känslan som de filmerna gav mig i den här. Och kanske började det saknas redan lite i förra filmen, men nu… Nej. Det funkar inte för mig.

Saker som jag stör mig på är många ljudeffekter, hastighetseffekter (eller vad man nu ska kalla det) och även till viss del animationerna (ja, som jag ju faktiskt stört mig på smått sedan vargarna kom in i bilden)… Obalansen som kommer fram lite då och då, både i karaktärsbeskrivningarna och i det här med den forcerade humorn… Jag köper det inte längre. Slutet med inslaget av boken och hur den slutar (hur det går över i bild till sista bokens sista sida), det är både snyggt (på ett sätt) men gör också att man som tittare kommer bort från känslan att den här berättelsen, trots alla fantastiska inslag, skulle kunna vara sann.

Jag är alltså mestadels besviken och tyckte filmen i alla fall är okej (trots en del ojämnheter). Och ändå så grät jag en liten skvätt mot slutet och det är väl för att jag om inte annat kunde relatera till historien jag ändå fängslades mycket av och fastnade för när det kommer till serien i bokform. Jag är glad att jag äger hela serien även i filmformat, men det är bokformatet som står mig allra varmast om hjärtat! ♥

Kommentera gärna!

