The Summer I Turned Pretty

9780141330532[1]Jag läste alltså ut The Summer I Turned Pretty för några dagar sedan. Jag fick boken av Nelly från Nellons bokblogg i ett av våra första bokvänsbyten och den är alltså äntligen prioriterad och utläst. Jenny Han har jag ju längre varit nyfiken på.

Boken är lite av en puttinutt-roman, samtidigt som den inte är det. Den är sådär sockersött ungdomlig och jag kan faktiskt komma ihåg när jag var sådär osäker på mig själv, min kropp och jag oroade mig mycket för att inte uppfattas som kvinnlig och attraktiv. Men vad man inte vet när man är tonåring är ju att allt det där kommer och att man faktiskt inte behöver stressa! Vad klok man är så här i efterhand! Och med tanke på det jag precis skrivit om puttinuttet och igenkänningen: jag tror absolut att den här boken kan gå hem hos en tonåring och en tjej. Jag kan med detta delvis relatera lite till Belly som huvudperson, men samtidigt inte. Jag lär känna henne en del, men kanske inte fullt ut. Kan jag ens lära känna en person fullkomligt som är tonåring och som försöker förstå sig själv, frågar jag mig i nästa steg!

The Summer I Turned Pretty är ganska lättläst med tanke på både språk och innehåll. Det här är en mysig bok, även om den där unsen av cancer som återfinns i den, gör den lite jobbigare och tyngre och den stannar därav inte bara vid att vara mysig och puttinuttig. Det finns några detaljer som stör mig – exempelvis den där idylliska bilden som målas upp emellanåt. Samtidigt är jag medveten om att det idylliska hela tiden utmanas av verkliga inslag som jobbiga storebröder, obesvarad kärlek, förvirrade känslor, föräldrars relationer till varandra, skilsmässa, alkohol, med mera, med mera…

Jag känner att boken kanske visserligen inte är jätteorginell, men jag gillar den ändå någonstans! Jag tycker om den så pass att jag faktiskt vill läsa mer av serien (kanske mycket på grund av hur den här slutar visserligen, men ändå). Jag gillar de här typerna av romaner som brytningar till mer orginella stycken… eller de där tunga, riktigt tunga romanerna i antingen språk eller innehåll. Den här romanen kan vara perfekt läsning för den som har fastnat i det där ”för” tunga!

Jag diggar dessutom omslaget. Jag har googlat på alternativa framsidor och gillar den här mycket! Den är färgglad, somrig och ger mig mer än de där framsidorna med personer på. Omslagen på resterande böcker i serien i den här andan är också mycket fina!

Med den här romanen prickas punkt nummer 38 av i kaosutmaningen 2.0: ”Läs en bok på annat språk än svenska”. I detta fall alltså engelska.

One thought on “The Summer I Turned Pretty

Kommentera gärna!

