Berättelser från yttre förorten

berattelser-fran-yttre-fororten[1]Shaun Tans böcker, berättelser, först och främst bilderna och kreativiteten – alltså: WOW! Jag blir jätteinspirerad att komma närmare mitt eget skapande (vilket jag delvis också har tack vare min Wreck This Journal (ja – jag tjatar, men det är typ min bibel just nu)). Jag har ju läst (eller ”läst”) Shaun Tan innan: Ankomsten. Det här är min Tan-upplevelse nummer 2!

Berättelser från yttre förorten är en samling ögonblick, kortnoveller, ja, små berättelser som titeln antyder. De är söta, lite suggestiva, de är kreativa, påhittiga… Och bilderna är det som ger mig mest behållning. Det är i bilderna jag liksom drunknar och förkovrar mig och texten är mer en parentes, en hjälpande hand och jag kan faktiskt sakna den endast grafiska upplevelsen som jag fick första gången jag mötte Tan och Ankomsten… Det existerar en saknad tack vare att texten i den här boken är ett faktum, samtidigt som jag gillar texten och tycker att den fyller en jättefin funktion i ett annat led. Texten är nästintill poetisk och jag gillar tankeexperimenten och det fiktiva jag bjuds på i varje liten berättelse. Det är bilderna som får texten att framstå som än mer magisk och jag tror faktiskt att man skulle kunna diskutera de här texterna mer ingående tillsammans med någon annan eller flera andra som också läst dem!

Under ”Innehåll” presenteras varje enskild berättelse med varsitt frimärke – det är så vackert och effektfullt i det lilla. Det inger verkligen en känsla av att ha fått ta del av dessa berättelser, som om de är ämnade för mig, som om de nästan är skickade till mig och jag känner att jag med spänning såklart ska läsa de här berättelserna. I en annan dimension tänker jag att det skulle kunna vara Tans tolkning av 15 stycken frimärken – som blivit både historier och bilder att berätta… Många tankar väcks på samma gång och vid flertalet tillfällen genom boken och de femton kortnovellerna.

Jag gillar verkligen den här boken mycket och rekommenderar Berättelser från yttre rymden som enligt min uppfattning passar vuxna läsare mycket bra! Jag gillade kanske Ankomsten mer som helhet, men den här kommer bara några hårsmåner bakom! Läs, läs, läs!

8 thoughts on “Berättelser från yttre förorten

  1. Lillemor skriver:

    Jag läste nyligen ”Sommarregler” som också är väldigt inspirerande och där text och bilder både kompletterar och säger emot varandra vilket ger berättelsen en ytterligare dimension. Jag älskade ”Ankomsten” och har även läst ”Det röda trädet” samt ”Borttappad”. Alla är böcker man helst vill ha ståendes i bokhyllan, eller bredvid en i sängen, som ett gosedjur.

    • Elina skriver:

      Jag äger varken den här eller ”Ankomsten”. Så det blir inga gosedjursböcker vid sängen tyvärr, men oh så mysigt det skulle varit! (:

      Jag vill inom den närmsta framtiden ta reda på om det finns fler godbitar av Tan på biblioteket även om man nästan vill ”spara” på de här! (:

  2. Eli skriver:

    Åh! Måste läsa den här.. Tyckte mycket om Ankomsten och Borttappad men min Tan-favorit hittills är Det röda trädet. Så fin!

    • Elina skriver:

      Boktips mottages ju alltid tacksamt. Jag hoppas mitt bibliotek råkar ha fler underbara Tan. (: Både ”Ankomsten” och ”Berättelser från yttre rymden” är lånade därifrån (och tack och lov har jag två bibliotekskort till)…

      Men. Jag vill eventuellt äga dessa böcker inom en snar framtid! (; (:

Kommentera gärna!

