Bokvänspaket från Nelly #6

Bokvänspaket nummer 6 från Nelly på Nellons bokblogg kom redan den 10:e april – på min 25-årsdag. Det var inte planerat what so ever från Nellys sida (vad jag vet), men det var en ganska rolig grej. På födelsedagen fick jag också hem min personliga almanacka, eller ja, kalender och jag kan även meddela att jag fick en boklig present från min mamma – en bokholk (ja, ni läser rätt). Jag tänkte lägga upp en bild i framtiden på denna holk. Detta sker dock inte innan den har fått en bra plats och lyser med sin fulla prakt (mamma hade till och med lagt till en liten skylt till holken med mitt bloggnamn).

Men: nu ska detta inlägg handla om Nellys bokskick till mig. I och med att det är påsk på intågande bestämde vi oss för att köra på påsktema och närmare bestämt färgtema. Nelly kom med den fina (men svåra) idén om att hitta en gul bok. Det var faktiskt lättare sagt än gjort och det blir lite av en tolkningsfråga i vissa fall. Boken som jag till exempel recenserade här om dagen är typ gul (men den ser mer orange ut på bilden här nedan än vad den gör när jag kollar på bibliotekets exemplar). Den boktipsar jag verkligen om! Jag såg även att Elen på Bokpotaten har omslagstema med påskfärgerna gul (och även lila) i fokus. Jag har en känsla av att man oftast inte hittar det man söker ibland för att man just söker det. Men jag och Nelly fick ihop varsin lista till slut i alla fall. Tummen upp för det!
image

När man väl sitter där med paketet (och ens sambo som kan systemkameran bäst är borta på jobb) så försöker man ha tålamodet att vänta på honom. Men – nu är jag jättefrestad att öppna utan kameraassistans. Jag får be honom snällt om en snabbkurs i hur man hanterar systemkameran och hans äppel-dator med tillhörande videoredigeringsprogram. Min sambo är nämligen borta på jobb ganska mycket i veckorna för stunden och ett par veckor framöver. Jag måste slå mig fri och bli mer självständig på den tekniska fronten. Hur som helst hade jag en lista på några få böcker med gula omslag. Jag fick ledtråden: ”Gul bok med rötter i norr”.

Ledtråden i sig var så självklar i min värld att jag liksom inte ens har försökt tänka på om den på något sätt kan passa in på övriga böcker i listan. Jag bestämde direkt att i paketet ligger Mikael Niemis Populärmusik från Vittula. Jag kände mig så pass säker att jag inte ens var beredd på att det skulle kunna vara fel. Och som ni ser…

image

… behövde jag inte oroa mig så mycket och jag är jätteglad över innehållet i paketet i och med att jag läst ett utdrag ur bokens första sidor och egentligen har varit lite nyfiken på den här sedan den dagen. Ja, som ni ser: TUMMEN UPP och tack, Nelly!

Vill ni veta vad Nelly fick för bok i detta tema, kan ni kika in hennes inlägg.

2 thoughts on “Bokvänspaket från Nelly #6

  1. Malin skriver:

    Roligt med bokvänsböcker! Försökte ge mig på den boken för många år sedan men då var den inte intressant. Kanske skulle det gå bättre nu..

    • Elina skriver:

      Kanske?! Man vet aldrig. (; Jag är fyrtio sidor in redan (jag började läsa igår)… Jag tycker nog om den och dess crazyness… (:

Kommentera gärna!

