Tillägg till ”Ru”

Ru_110223-193x300[1]Efter att ha bokcirklat om Kim Thúys Ru kan jag faktiskt säga att den har vuxit lite mer i mina ögon. Jag inser hur mycket det faktiskt finns att diskutera och att hämta ur romanen – som att det finns mycket mer än det jag själv såg… Vi hade fastnat för olika saker i detta hav av fragment i bokcirkeln. Och jag tror vi alla var överens om att detta är en bok man antagligen kan läsa om med stor behållning.

Det kulturella är ett återkommande tema, där romanen beskriver vilka krockar och missförstånd olika kulturer kan skapa när de möts. Det märks både i små och lite större ting. För mig finns det en viss sorg i att många gärna avskriver kulturkrockar som någon slags bekräftelse på andra kulturers ”konstighet”. Även om det inte sägs rakt ut i Ru tycker jag mig märka av dessa tendenser indirekt och även den där känslan av att kanske varken känna sig som, i det här fallet, vietnames eller kanadensare. Man är varken eller, båda, men samtidigt kanske inte ens det… Det finns mycket fina detaljer att lägga i hjärtat och spara som rör vid detta i romanen.

Med Ru väcks många frågor. Jag undrar, liksom fler gjorde, vad som är ”sant” och vad som är ”mindre sant” i sammanhanget. Detta i och med att romanen inte uttalat är en självbiografi.

Språket är också fantastiskt. Det är som att det används både ett tankespråk, men det är ett fint sådant. Språket är även både rakt, men också poetiskt. Som sagt: det finns så mycket att hämta här.

Jag vill jättegärna läsa Thúys andra roman… Och samtidigt har jag fallit för Julie Otsukas Vi kom över havet snäppet mer än denna roman (eftersom jag inte kan låta bli att jämföra dem lite)… Och detta har mest med perspektivet och graden av poetiskt språk att göra… Har ni inte läst Thúys (eller Otsukas) romaner som nämns i detta inlägg:

LÄÄÄÄS!

2 thoughts on “Tillägg till ”Ru”

Kommentera gärna!

