20 frågor

Jag snubblade över snabb-enkäten från Enligt O igårkväll. Den är snabb på så vis att jag har sett att den har spridit sig som en löpeld. Men den är inte så snabbsvarad som jag tänkte… Jag får alltid fundera en del över hur jag vill välja och formulera mig i sådana här enkäter.

  1. Snabbläsare eller långsamläsare? Det blir nog snabbläsare även om kurslitteraturen gör mig tillsynes långsam… Hur det än är så har jag ökat antalet böcker per år drastiskt med hjälp av bokbloggen. Och jag läser heller inte bara utan gör mycket annat också!
  2. Tegelstenar eller tunnisar? Jag uppskattar tunnisar mer och mer, även om en god tegelsten är prima någon gång då och då.
  3. Bibliotek eller bokhandel? Skulle jag vara tvungen att välja blir det bibliotek. Jag älskar bibliotek och är hellre utan bokhandlar (trots att det alternativet är välbesökt). Bibliotek är plånbokens bästis också.
  4. Ljudbok eller e-bok? Om jag måste välja – e-bok. Men jag gillar inget av formaten.
  5. Inbunden eller pocket? Pocket alla gånger! Billigare, smidigare, även rymligare (ur ett bokhylleperspektiv).
  6. Vampyrer eller spöken? Det är hugget som stucket,  även om spöken nog skrämmer mig mer…
  7. En i taget eller slalomläsning? Jag har länge varit för en i taget men inser att jag slalomläser hellre och mer och mer. Jag slalomläser ju rent praktiskt också på grund av filmvetenskapen.
  8. Nytt eller gammalt? Nytt. Gammalt kan fungera, men då ska det vara hyfsat nytt. Jag nyser och mår lite illa av doften av för gamla böcker nämligen.
  9. Bokmärke eller hundöra? Bokmärke (någon enstaka gång har jag hundörat – men det är ett undantag och bokmärke är regeln).
  10. Snacks eller godis? Godis…. fast oftast äter jag inte då jag läser…
  11. Biografier eller memoarer? Biografier (även om inget av det är riktiga favoriter).
  12. Skräck eller chicklit? Skräck! Alla gånger! Jag gillar att förundras och skrämma upp mig lite på samma gång.
  13. Soffan eller sängen? Sängen om jag måste välja (även om jag har en tendens att somna som en sten).
  14. Inne eller ute? Inne faktiskt då jag tycker att jag alltid romantiserar uteläsningen och kommer på hur jobbigt det kan vara år efter år…
  15. Boken eller filmen? Boken är ju i princip oftast bättre och därför säger jag boken, även om jag ibland drabbas av lathet eller en rädsla att läsa boken om jag sett filmen först. I och för sig är jag även rädd att se filmen om jag läst boken också…
  16. Twitter eller Facebook? Facebook i och med att jag inte har Twitter eller är aktiv inom detta forum just nu.
  17. Goodreads eller Boktipset? Goodreads för att det blev så för något år sedan och jag är nöjd…
  18. Kokbok eller bakbok? För ett par år sedan hade jag utan tvekan sagt bakbok, men mer och mer gillar jag att göra nya rätter till middags och därför blir det idag: kokbok.
  19. Te eller kaffe? Te. Jag dricker kaffe med mjölk men inte lika ofta som te. Och jag gör egentligen kaffe oftare men dricker det inte… jag antar att jag gör det mer av vana än för att jag vill ha kaffe…
  20. Nobelpriset eller Augustpriset? Det senare! Det är större chans jag läser böcker som är resultatet av detta (inbillar jag mig)…
2 thoughts on “20 frågor

    • Elina skriver:

      Då är vi i exakt samma sits. Jag jobbar 100%, pluggar på 50%, och med tanke på all kurslitteratur längtar jag till så mycket mer än läsning när jag får lite fri tid… (: Men bokbloggen har hjälpt mig mycket med läsningen och jag har allt fått upp lästempot ändå! (; (:

Kommentera gärna!

