Den däringa sommarenkäten

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Detta är min första sommar med semester sedan jag var barn och hade sommarlov. Jag hoppas med detta att jag hinner läsa mer än 5 böcker i sommar, men jag vill inte säga att de här 5 MÅSTE jag hinna läsa. För jag har inte 5 titlar som jag känner så för… Däremot har jag tänkt att jag ska läsa:

  1. Serier
  2. Barn- och ungdomsböcker
  3. Noveller
  4. Det jag vill när andan faller på
  5. Fler än fem böcker

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Jag vill inte läsa något jag inte är sugen på i sommar. Det är första sommaren på länge utan måste-läsning på grund av kurslitteratur. Så inget sådant. Nope.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Vi har utemöbler på vår uteplats med skön skugga på eftermiddagen (om ni tänker er sådär behagligt efter en solig och varm dag). Men annars gillar jag att läsa inomhus, med något fönster öppet och ibland läser jag på stranden (men ofta tycker jag det är jobbigt).

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Ute hoppas jag, på uteplatsen och inomhus kommer jag läsa: troligtvis i soffan eller i sängen åtminstone.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Jag hoppas hitta en riktigt bra ungdomsbok som jag kanske kan använda i svenskan till hösten, och jag hoppas hitta en sommarens bästa i seriekategorin jag hoppas läsa… I alla fall…

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Jag tycker ju att man ska läsa Julie Otsukas Vi kom över havet om man har missat den. Sedan kan man gärna kolla in min topp-i-topp från 2013 för att få lite bra tips på lite nyare och även äldre böcker.

7. Strand eller hängmatta?
Jag gillar skuggläsning och menar att detta nog kan ske bra i båda de angivna formerna.

 8. Deckare eller roman?
Roman är ett säkrare kort.

 9. Favoritgenre?
Det där är helt beroende på humör. Men jag gillar ju överlag barn- och ungdomsböcker, någon bra serie, skräck och övernaturligt. Jag gillar också formatet novell väldigt mycket.

Kommentera gärna!

