Divergent

divergent-forsta-boken-i-divergent-trilogin_150[1]Jag har längre varit nyfiken på Veronica Roths trilogi om Tris, men liksom inte kommit mig för att köpa boken eller hela serien på engelska. Däremot passade jag här om veckan på att klicka hem den tillsammans med tre andra böcker som ni kan se i föregående inlägg. Jag klickade hem den på svenska och som ni kan se så är omslaget filminspirerat.

Jag har väntat ganska länge med att läsa den här på grund av de förväntningar på serien som byggts upp av alla som talat oerhört gott om den och höjt den till skyarna. Mina förväntningar har fått svalna av ganska lagom nu och jag kan säga att jag inte gick in med allt för höga förväntningar och att jag nu läst ut boken och landat i att den faktiskt inte var särskilt pjåkig alls.

Jag gillar idén om världen som Tris lever i med de fem falangerna, där tradition är viktig. En tradition är att sitt 16:e år aktivt välja vilken falang man vill tillhöra för resten av sitt liv, där man antingen stannar i falangen man är född inom, eller byter falang… De fem falangerna i Tris samhälle består av De osjälviska, De ärliga, De tappra, De fridfulla och De lärda. Tris är född inom De osjälviska, men känner sig nervös inför det val hon har framför sig, då hon är osäker på om hon verkligen har fallenhet för den falang hon är uppvuxen inom… Tris och hennes bror Caleb är båda inne på sitt 16:e år och de kommer ställas inför valet att stanna inom sin falang, eller byta. Byter de falang kommer de få leva efter principen ”falang före blod” och det är just den här detaljen som kan göra ett val som kanske bör vara enkelt, så svårt…

Samhället Tris lever i är falangstyrt, men man kan också vara falanglös (där jag drar paralleller till kastsystemet som egentligen ska vara avskaffat i vårt samhälle, men fortfarande existerar)… Jag uppfattar också tydligt att det är någonting som är påväg att förändras i Tris värld, då den ursprungliga idén med falangernas existens verkar ha börjat suddas ut.

Bokens titel har med Tris hemlighet att göra. Divergent är något man kan vara i Tris samhälle och det är något som är farligt. Divergens betyder att man inte visar fallenhet för endast en falang, utan man har egenskaper som uppskattas inom flera. Detta betyder samtidigt att man kan utgöra ett hot mot samhället, även om Tris inte kan förstå exakt hur i ett första stadie…

Jag gillar verkligen boken. Jag vill absolut läsa de resterande böckerna och jag gillar tanken på att fokusera på en huvudkaraktär som på ett sätt är utöver den vanliga. Tris har flera sidor, tankar och känslor jag inte ofta återfunnit i flera karaktärer eller böcker. I like.

I kaosutmaningen 2.0 kan jag pricka av nummer 36 i listan: ”Läs första boken i en trilogi/serie”.

6 thoughts on “Divergent

Kommentera gärna!

