Hjärta av damm

Igår lånade jag tre barn-/ungdomsböcker på biblioteket. Idag har jag redan läst ut en av dem och närmare bestämt den av Ingelin Angerborn och specifikt Hjärta av damm. Den här romanen har i princip varit utlånad hela den här vårterminen i och med att jag väntat på att Angerborns böcker ska komma in på biblioteket sedan i januari, februari… Men hon är sannerligen populär! Som parentes kan jag meddela att självfallet den enda boken jag redan läst av Angebrorn – alltså RUM 213 – har prytt bokhyllorna varenda gång jag kikat.

29690101_O_1[1]För att komma tillbaka till Hjärta av damm:

Den är sådär mysig och ryslig som jag hoppades. Mysrysliga böcker älskade jag när jag själv var storleken yngre, men det är något som faktiskt tilltalar mig fortfarande. Jag älskar spänningen Angerborn lyckas bygga upp med väldigt små medel, där man hela tiden ser en balansgång mellan verkligt och övernaturligt, eller i ett annat perspektiv verkligt och inbillning. Jag tycker mig också ana lite detaljer som återfinns mot slutet som kan snappas upp (eller gå förbi) beroende på hur man väljer att tolka situationen. Och sådant gillar ju jag. Det tilltalar mig att man kanske till och med kan hitta något eller tolka en detalj annorlunda när man är något äldre än något yngre till exempel… Istället för att väcka skräckblandad förtjusning, skulle jag vilja säga att detta handlar om att väcka en mysryslig förtjusning… Spökhistorier är dessutom ofta min grej!

Jag vågar också påstå att detta är en bok för en ganska bred publik, ändå. Det är en bok som faktiskt kan passa många, som därigenom passar bra som högläsningsbok och med tanke på Halloweentemat i boken kan den med fördel läsas runt Halloween.

Det här är en ”tummen upp” helt klart! Jag vill läsa A.L.L.T. av Ingelin Angerborn tänkt för den så kallade ”mellanåldern”. Jag gillar även mycket att jag känner just suget att läsa mer av en författare… sådär som man faktiskt gjorde väldigt ofta som barn (i alla fall var jag sådan!)!

5 thoughts on “Hjärta av damm

Kommentera gärna!

