För alltid…

Jag påbörjade igår min semester klockan 15:00. Jag kompade ut dagens jobbdag och det känns helt overkligt att jag både har kompat ut en dag och att jag har min första semester någonsin! Jag firade med att läsa en Angerborn och närmare bestämt föll lotten på För alltid… som jag sprang på på biblioteket här om dagen när jag var där i andra ärenden. Jag började läsa igår när jag klev i badkaret på kvällen och läste ganska non-stop tills det var dags att släcka lampan (ganska sent)…

fr-alltid-_69869227[1]Ingelin Angerborns För alltid… är en riktigt mysryslig bok som dessutom passar utomordentligt bra i sommartid. Den handlar om Nora som lämnar staden för landet på sitt sommarlov som hon ska tillbringa med hennes mammas väninna. Och i enlighet med Angerborns mysrysliga så stöter huvudpersonen, och läsaren inte minst, på det övernaturliga!

I just den här romanen tycker jag att jag blir räddare än vad jag blivit innan när jag läst både RUM 213 och Hjärta av damm. Detta då Nora ofta upplever saker i sin ensamhet, på natten och då den här boken har detaljer som är ganska rakt på sak. Nora tror på det logiska och förklarliga, hon försöker hela tiden hitta rimliga orsaker till det hon upplever, och det gör inte hennes upplevelser mindre rysliga… Jag kan villigt säga att jag faktiskt var ganska rädd när jag släckte lampan och boken var utläst. Jag lyssnade lite för mycket efter ljud och med detta sagt kan det kanske vara idé att försöka låta bli att läsa den här boken om man är alldeles ensam hemma på kvällen eller natten.

Jag tycker om boken mycket och misstänker att jag hade gjort det utan tvekan även som barn. Jag tycker fortfarande att Angerborn har skrivit ypperliga högläsningsböcker. Den här passar jättebra som mysryslig spökhistoria när man kanske sover över hos varandra som yngre och man vill mysrysa tillsammans!

Med denna barn- och ungdomsbok prickar jag av punkt 33 i kaosutmaningen 2.0: ”Läs en bok som inte utspelar sig i stadsmiljö”.

One thought on “För alltid…

Kommentera gärna!

