Den hemliga trappan (Magikerns hus #1)

den hemliga trappan[1]Jag hittade serien ”Magikerns hus” på biblioteket förrförra veckan. Jag läste lite på baksidan (eftersom framsidan inte lockade mig på ett bestämt sätt) och bestämde mig till slut för att i alla fall ge boken en chans då baksidan påstod att det skulle kunna vara något för den som gillat ”Harry Potter”.

Synd är att den indirekta jämförelsen med ”Harry Potter” inte direkt gör boken bättre. Den uppfattas kanske snarare som sämre, och jag tycker egentligen bara att jag ser något mycket sämre än ”Harry Potter”… Jag tycker jag ser ingredienser jag sett på flera håll än ett därtill. Jag ser bland annat mycket ”Narnia” i serien och jag kan inte säga att jag fastnat för karaktärerna alls. Jag kommer dem inte nära på något sätt… Det är svårt att förklara, men jag känner inte alls för att läsa fortsättningen. Jag hade helt ärligt även svårt att detektera i vilken tid allt utspelar sig, vilket jag inte brukar ha alls i den här skalan… Jag undrade väldigt länge över detta och tror att jag i alla fall vet att det är i någon slags samtid denna berättelse utspelas i.

Boken är på sina håll såklart spännande, men det känns som om jag alltså inte kommer de tre syskonen, som allting kretsar kring, nära alls. Jag tycker egentligen att hela bok nummer ett känns som en långtradig introlåt och det känns konstigt att det inte händer mer på över 200 sidors läsning…

Nej, jag är inte alls så impad… Tyvärr, William Corlett.

One thought on “Den hemliga trappan (Magikerns hus #1)

Kommentera gärna!

