Novellix: Herr Kadar

qrjwrnitlv8zb6rva8nv[1]Håkan Nessers Herr Kadar är en novell som kretsar kring ett julfirande i Tanzania på anläggningen Pole Pole där två resenärer (novellens vi) betraktar de andra besökarna där herr Kadar sticker ut.

”Men herr Kadar var alltså klädd i mörk kostym; uppknäppt vit skjorta visserligen, men eftersom temperaturen när vi landade på Mafias enkla flygplats säkert låg på över trettio grader så här mitt i den värsta eftermiddagshettan stack han ut en smula redan från början.” (sid. 4).

Den här novellen påminner inte direkt om något jag läst innan, den slutar dessutom lite oväntat, vilket jag tycker om. På det hela taget tycker jag att denna ”skvallriga” novell är helt okej, kanske snäppet över okej till och med.

Med denna novell prickas jag av punkt 22 i kaosutmaningen 2.0: ”Läs en bok med ett eller flera personnamn i titeln”.

3 thoughts on “Novellix: Herr Kadar

Kommentera gärna!

