A som i Annorlunda

Jag börjar alfabetet med ett A och ordet annorlunda.

imageJag har valt ordet annorlunda, då det är ett ord jag tror att vi alla kan vara lite rädd för ibland, men utan det skulle allting vara lika – och det tror jag ingen vill!

Jag har tänkt på att man kanske egentligen ofta inte lockas av annorlunda böcker och läsning förrän vi är lite äldre. När man är i bokslukaråldern så fastnar man ofta för olika slags serier som kännetecknas av igenkänning, där jag fastnade en hel del för Kitty och deckarromanen samt Tvillingarna och ungdomsromanen i den åldern. Men sedan kom jag mig för att börja låna andra böcker på biblioteket som inte påminde för mycket om dessa böcker.. Och det är antagligen när man tar det steget som man börjar upptäcka annorlunda och det positiva som medföljer!

Idag är jag oerhört tacksam för böcker som är annorlunda, både på gott och ont. Ibland tycker jag inte om det annorlunda, för att det blir för udda just för min del, men oftast finns det något vackert att plocka med sig tack vare annorlunda läsning och annorlunda böcker, de där böckerna som inte följer samma mall eller innehåller samma klyschor som många andra verk. Det är också oftast de här typerna av böcker som till slut visar sig bli årens guldkorn och jag är så tacksam över att författare har idéer och fullföljer dem och vågar vara annorlunda!

Inom ramen för ordet annorlunda vill jag nog också påstå att det är ett perspektiv som är brett… Om jag till exempel älskar att läsa romaner och kanske älskar skräck, kan det vara annorlunda att ta sig an ett annat format eller en annan genre. Det tåls kanske att komma ihåg ibland. I vilket fall tror jag att annorlunda läsning utvecklar oss. Det får oss att komma på vad vi tycker om, inte tycker om, vad vi föredrar, och så vidare…

Kommentera gärna!

