B som i Boktips

imageOrdet boktips är ett ord jag tycker riktigt mycket om på B, tillsammans med annat bokrelaterat såklart – böcker, bokmärken, bokmässan i Göteborg, bokrea, etcetera… Men om vi går tillbaka till boktips! De är fantastiska! Hur mycket böcker har man inte känt sig sugen att läsa på grund av att andra pratat om dem och indirekt eller direkt tipsat om dem, och hur många böcker hade man potentiellt inte kunnat missa utan det här?

Jag tänker med detta inlägg tipsa om de tre bästa böckerna jag läst hittills i år, samt uppmana alla som känner sig manade att lämna en kommentar med boktips eller göra egna inlägg! Jag tycker inte man kan få för många boktips (eller författartips om inte annat).

Mina tre heta tips är en roman, en ungdomsroman och en novell:

Vi kom över havet av Julie Otsuka som jag tycker passar den som vill ha något annorlunda, och den som tycker om bra romaner och vackert poetiskt men skarpt språk:

42__250x375_vi-kom-over-havet[1]

Impulse av Ellen Hopkins som jag tycker att man ska läsa om man uppskattar ungdomsromaner som handlar om främst det svåra i livet, men också om det som trots det svåra kan vara vackert: hoppet. Trots att den är skriven på vers, vilket är otroligt vackert och tillför mycket, så känns det som en vacker men naturlig detalj:

225px-Impulse(hopkins)[1]

Alla vill bara gå hem av Daniel Sjölin är en av de bästa novellerna jag läst i år. Den är mångbottnad och riktigt läsvärd:

alla_vill_bara_ga_hem_RGB-544x768[1]

När jag tänker på det kan man kanske påstå att alla dessa boktips på ett eller annat sätt kan anses vara lite annorlunda, men på ett fantastiskt bra sätt (enligt mig)!

Vad har ni för boktips?

6 thoughts on “B som i Boktips

  1. emiliaaalto skriver:

    Jag kikade på Otsukas roman idag på jobbet (jobbar på Pocketshop) och blev sugen, nu är jag verkligen det! Det känns som att du skulle kunna gilla Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius. Det är mitt tips!

    • Elina skriver:

      Åh – tackar så hemskt mycket för boktipsat!

      Enligt mig är Otsuka absolut läsvärd och romanen är riktigt vacker i det hemska/svåra. Det är ett plus att hon skriver med ett originellt vi-perspektiv (dessutom!)! ;D Jag tycker vi-perspektivet tillför mycket. (:

      • emiliaaalto skriver:

        Wow, låter väldigt intressant! Ska köpa den 🙂 Ardelius är en av mina absoluta favoriter, den boken tar max två timmar att läsa så det finns inga ursäkter 😉

        • Elina skriver:

          Jag tycker absolut att du ska kika in den! (:

          Jag tyckte för övrigt att Gunnar Ardelius lät bekant och det gör det på grund av att: 1. Jag gillade hans novell i samlingen ”Het”. 2. Jag läser en av hans ungdomsromaner just nu. ;p (;

Kommentera gärna!

