C som i Citat

imageC var bara tvungen att bli citat. Varför? Jo, för att jag älskar citat och delvis också för att just jag råkar vara en så dålig läsare på så sätt att jag ofta glömmer av att markera, skriva upp citat, eller på annat sätt spara dem. Jag vill bli bättre på det. Det vill jag.

Ibland händer det att jag i alla fall citerar verk på bloggen. Oftast handlar det om att citatet är ett fint exempel för bokens språk, handling eller helt enkelt ett citat som är inklippt för att det bara är så otroligt vackert (ja, det är väl mer ett undantag tyvärr de här sista). Men citat, eller överhuvudtaget språket i vissa böcker – ibland blir det helt enkelt inget av de där citaten jag skulle vilja skriva upp för att jag i sådana fall skulle behöva citera i princip hela verket. Och så kan man ju inte göra?!

Personligen tycker jag tyvärr att det är lättare att citera böcker som inte är sådär otroligt bra, och heller oftast inte dåliga böcker (såklart). Men det är jobbigt att det blir så. Är det någon som känner igen sig? Kanske förstår ni mer av vad jag menar om ni tittar på mina citeringar: här.

Har ni några favoritcitat?

Ett citat som har fastnat riktigt hårt hos mig är Jonas Gardells: ”Jag vill i mitt liv få älska någon som älskar mig.”

Kommentera gärna!

