G som i Gammalt

imageFör mig fick G efter lite funderingar stå för gammalt. Detta kan jag i min tur referera när det kommer till böcker i två led: 1. gamla böcker, som i exempelvis secondhand- eller antik-fynd och även 2. gamla böcker, som i klassiker.

Till kategori 1 kan jag säga att jag älskar att fynda secondhand-böcker av det slaget som är lite nyare, relativt olästa böcker, då de för mig är äkta kap och jag älskar tanken på att en bok som inte lästs eller älskats i sitt förra hem, kan få en ny fräsch start i mitt. Många böcker har jag faktiskt också kommit att älska som jag införskaffat genom second hand, men det är också oftast för att min huvudregel är att köpa böcker jag sedan innan haft ett intresse för. Jag köper i princip aldrig böcker jag vet mycket lite om (oavsett köpsituation). Men. Till kategori 1 kan också böcker som är gamla och kanske snarare ”antika” tillhöra. För mig fungerar oftast inte denna kategori alls då jag tyvärr reagerar starkt på doften av relativt gamla och än äldre böcker… Och då reagerar jag med illamående och huvudvärk (på samma sätt som jag inte kan läsa dagstidningar som luktar trycksvärta i för trånga utrymmen). Och det är för jäkligt tråkigt, men sant.

Älskaren-Marguerite-Duras[1]Till kategori 2 kan jag också säga att jag har funnit älsklingar genom åren – och med tanke på hur jag reagerar på relativt gamla till äldre böcker – ja, jag läser alltid klassiker i nytryckta format. Förra årets klassikerfavorit blev Älskaren av Marguerite Duras. Och i år kan jag säga att jag föll en hel del för novellen En löjlig människas dröm av Fjodor Dostojevskij. Den klassiker som fick mig riktigt på fall som högstadieelev var dock Skriet från vildmarken av Jack London (jag trodde ju att jag inte riktigt skulle klara av att läsa klassiker ett tag, trots många klassikers goda rykte)…

Kommentera gärna!

