Det bästa barnet

detbastabarnet_cover_kopia[1]Sofia Olsson är hittills den klockrenaste serieförfattaren jag vet som kan det här med att framkalla vardagsrealismen på ett levande och högst igenkännande sätt. Och detta säger jag dessutom som relativt ung. Jag har inte ens upplevt allt som skildras i hennes vardagsstripar och noveller, men ändå … Ja, ändå tycker jag att jag känner igen så mycket. Och i just detta album kan jag mer eller mindre se mig själv – trots att det alltså berör otrohet, åldrande kärlek (eller vad man nu ska kalla det?), barnalängtan – och med detta glädje, förtvivlan, sorg, läkarbesök och knaggliga framtidsdrömmar…

08Bokpaket-sofiaols_781416v530x800[1]Och där vill jag faktiskt inte säga mer (bilden ovan är från sidan 32). Hon sätter på så många sätt huvudet på spiken, utan att konstla och utan att försköna. Känslorna bara sipprar igenom rutorna i detta album och jag tycker absolut att den som inte läst Sofia Olssons Hetero i Hägersten och sedan Det bästa barnet bör göra detta. Do it!

3 thoughts on “Det bästa barnet

Kommentera gärna!

